'Voor vijf gulden samen in file bij tolpoort'

Rekeningrijden in Amsterdam is een stuk dichterbij gekomen. Woensdag besloot de gemeenteraad dat wethouder Köhler van verkeer verder mag praten met minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat over het opzetten van een proef....

De raad stelde als extra voorwaarde dat het geld dat de regio krijgt voor deelname aan de proef grotendeels moet worden gebruikt om het openbaar vervoer in de regio te verbeteren. Ook moet Amsterdam niet de enige regio zijn waar tol wordt geheven.

Als de onderhandelingen goed lopen, komen er bij wijze van proef in 2002 tolpoorten op de snelwegen ten zuiden van de stad. Verkeer dat in de ochtendspits naar Amsterdam wil, moet dan vijf tot zeven gulden gaan betalen. Amsterdam mag de opbrengsten van de tol, enige tientallen miljoenen guldens per jaar, zelf houden. Verder verdubbelt Netelenbos een storting van de regio in een speciaal mobiliteitsfonds. Als de tol doorgaat, kan Amsterdam de komende tien jaar ongeveer een miljard extra investeren in verkeer en voervoer.

De Amsterdamse VVD is voor betaalstroken op de snelwegen, omdat de automobilisten met tolpoorten betaald in de file komen te staan. Ook vindt de partij het bedrag dat naar Amsterdam gaat te gering. Om de verkeersproblemen op te lossen, moeten er enige miljarden naar de stad.

Utrecht is de tweede regio voor een proef met tolpoortjes en ook daar leidt rekeningrijden tot hevige debatten. Het college van B en W van Utrecht is bereid in een proef te stappen, maar daar ligt de gemeenteraad dwars. Een meerderheid van VVD en Leefbaar Utrecht is tegen. Net als in Amsterdam vindt de VVD de bijdrage van de minister aann het mobiliteitsfonds te gering.

Door het raadsbesluit is een wonderlijke situatie ontstaan. Verkeerswethouder Kernkamp (D66) praat met Netelenbos over de invoering van rekeningrijden, maar ontkent, om een aanvaring met de meerderheid van de raad te voorkomen, dat er wordt onderhandeld. In de provincie leeft de voorkeur voor betaalstroken.

De andere kandidaat is Den Haag. Ook in die stad wil het college meedoen, weliswaar onder voorwaarden. Een afwijkende Haagse voorwaarde is dat het rekeningrijden rond alle vier de steden in de Randstad moet worden ingevoerd. De Haagse verkeerswethouder Meijer (VVD) heeft vorige week van de regiogemeenten toestemming gekregen om met Netelenbos verder te onderhandelen, onder andere over het mobiliteitsfonds.

Ambtenaren van Verkeer en Waterstaat zijn optimistisch over de onderhandelingen met Utrecht en Den Haag. Er zou 'goede voortgang worden geboekt'. Op basis daarvan denkt Netelenbos na maart een proef te gaan voorbereiden in twee of drie steden.

De Rotterdamse wethouder Van den Muijsenberg heeft de minister deze week tijdens een gesprek op het departement voorgehouden niet van zijn standpunt af te wijken dat betaalstroken een beter wapen tegen files vormen dan rekeningrijden.

De VVD-wethouder heeft Netelenbos voorgesteld een proef met een betaalstrook te houden in de tweede Beneluxtunnel. Later kan die worden uitgebreid naar de A 4-Noord en de A 16 tussen Dordrecht en de Brienenoordbrug. Netelenbos voelt voor zo'n proef.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.