'Vernieuwing trajectcontroles op schema'

Binnen nu en enkele weken worden op drie snelwegen de camera's van de trajectcontrole weer aangezet. Ze stonden ruim een jaar uit omdat het systeem moest worden vernieuwd. 'De planning was altijd al het eerste kwartaal van 2015 en dat lijken we ook te halen', reageert Ernst Koelman van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie op berichtgeving in De Telegraaf vanmorgen.

Beeld anp

De trajectcontroles op de A58 bij Bergen op Zoom, bij de Westerscheldetunnel en op de A12 bij Den Haag worden binnen een paar weken weer ingeschakeld. Aan het eind van dit jaar volgt de A12 bij Utrecht. De trajectcontroles op de A12 bij Woerden en op de Zeelandbrug tussen Noord-Beveland en Schouwen-Duiveland zullen overigens verdwijnen. Die controles hebben te weinig effect, stelt het Openbaar Ministerie (OM) vandaag.

Begin vorig jaar maakte het OM bekend dat ze de camerasystemen op verschillende trajecten zeker een jaar moesten uitzetten vanwege een vernieuwingsslag. Bij een trajectcontrole hangen camera's op verschillende meetpunten langs de weg, die ieder voertuig registreren. De tijd die de auto erover doet tussen die meetpunten wordt gebruikt om de gemiddelde snelheid vast te stellen. Op genoemde wegen wordt dus al een jaar niet middels dit systeem gecontroleerd.

De Telegraaf meldde dat de schatkist daardoor vorig jaar 80 miljoen euro is misgelopen doordat er 'fors minder boetes zijn uitgeschreven'. 'Een rekensom die wij niet hebben gemaakt', benadrukt Koelman. De politie heeft volgens hem op deze trajecten vaker met onopvallende auto's rondgereden. Ook zijn er meer radarcontroles geweest om hardrijders aan te pakken. 'Er is vervolgens gesuggereerd dat we de planning niet hebben gehaald, maar dat is geenszins het geval.' Ook de conclusie van de krant dat dat misgelopen boetebedrag dit jaar 'zeker gelijk of hoger zal uitvallen', verwijst Koelman naar de prullenmand. 'De systemen gaan juist weer aan, dus dat lijkt me een vreemde conclusie.'

Misverstanden over A2
De trajectcontroles op de A10 bij Amsterdam-West, A2 Utrecht-Amsterdam, A13 bij Overschie en de A4 tussen Leidschendam-Zoeterwoude waren en zijn wel gewoon in bedrijf. Vooral over de A2 bestaan nog altijd veel misverstanden. Zo zou het systeem van Utrecht naar Amsterdam al jaren uitstaan. Volgens het parket is dat niet het geval. 'Het is wel zo dat de trajectcontrole op de A2 van Utrecht naar Amsterdam veel later gereed was dan de controle van Amsterdam naar Utrecht, maar inmiddels staan ze beiden alweer geruime tijd gewoon aan.'

Uit de cijfers over 2013 bleek dat dit traject goed is voor de hoogste opbrengsten voor de schatkist. Door snelheidsovertreders op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen werd toen ruim 616.000 euro opgehaald voor de schatkist.

Op plek 2 stond de trajectcontrole op de A4 bij Leiden richting Amsterdam (ruim 507.000 euro), gevolgd door de A2 bij Maarssen richting Amsterdam (ruim 374.000 euro).

Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.