'Verkoop van extreem vervuilende snorscooters moet verboden worden'

Ze zijn vooral in de steden razend populair: officiële maximumsnelheid 25 kilometer en dus is een helm niet verplicht. Maar juist die 'geknepen' versies blijken extreem vervuilend.

Beeld ANP

De verkoop van snorscooters met een verbrandingsmotor moet per direct worden verboden nu is vastgesteld dat de schadelijke uitstoot ver boven de wettelijke normen ligt. De Fietsersbond, Natuur en Milieu, Milieudefensie en het Longfonds voeren vanaf vandaag met dit doel gezamenlijk actie tegen de snorscooter. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) noemt de uitstoot onacceptabel, maar zegt de scooters nu niet te kunnen verbieden.

Schadelijke stoffen
Het aantal snorscooters (de 'geknepen' bromscooter met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, waarmee je zonder helm op het fietspad mag rijden) is sinds 2007 bijna verdubbeld tot 590 duizend. Uit recent onderzoek van TNO in opdracht van Mansveld blijkt dat bromscooters en snorscooters veel milieuvervuilender zijn dan de fabrikanten aangeven. Een snorscooter stoot aanzienlijk meer schadelijke stoffen uit dan een bromscooter (maximumsnelheid: 45 kilometer per uur). Sommige snorscooters verspreiden twintig keer zo veel koolmonoxide als is toegestaan en vier keer zo veel fijnstof als een dieselauto.

In de praktijk maken brommerfabrikanten maar één type scooter, constateert TNO. Met een maximumsnelheid van 45 kilometer heet het een bromscooter. Als de fabrikant op hetzelfde voertuig een snelheidsbegrenzer plaatst voor een maximum van 25 kilometer, heet het een snorscooter of een snorfiets. Uiterlijk is er geen verschil.

'De schadelijke uitstoot van snor-scooters op het fietspad is onverantwoord voor de gezondheid van fietsers', zegt woordvoerder Jelmer Krom van het Longfonds. Een elektrische fiets is volgens de maatschappelijke organisaties een milieuvriendelijk alternatief.

Toezicht
Van Mansveld moet de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) extra toezicht houden op de fabrikanten. Als blijkt dat een scooter meer uitstoot dan op papier staat, kan het ministerie de vergunning voor dit type intrekken, schrijft de staatssecretaris.

Vooral de voor de snorscooters gebruikte snelheidsbegrenzers blijken zeer milieuonvriendelijk. De motor gebruikt daardoor meer brandstof en stoot dus meer koolmonoxide en stikstofdioxide uit. Overigens zijn de snelheidsbegrenzer gemakkelijk onklaar te maken, waardoor de snorfiets sneller kan dan voor zijn type is toegestaan.

Mansveld zegt de snorfietsen niet te kunnen verbieden omdat de types op Europees niveau een vergunning hebben. Ze wil wel de snelheidsbegrenzers per 2017 in Europees verband laten verbieden. Ze verwacht dat haar bij de Europese Commissie ingediende voorstel hiertoe wordt overgenomen.

Beklaagdenbankje
De RAI-vereniging, de belangenbehartiger van de producenten, kan zich niet voorstellen dat Europees goedgekeurde snorfietsen zo ver boven de norm uitstoten als door TNO gemeten. 'Door de toon en benadering van de staatssecretaris voelen wij ons onterecht in het beklaagdenbankje gezet', zegt secretaris Gemma Warmerdam van de afdeling Gemotoriseerde Tweewielers. 'Wij zijn juist voorstander van intensievere controles.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.