‘Twee sloepen per week uit Polen’

Amsterdam ‘Samen met Erwin Hilbrands begon ik een aantal jaar geleden het bedrijf Sloepdelen; een soort Greenwheels maar dan met sloepen....

‘Toen de vraag op een gegeven moment enorm toenam, hebben we onze banen opgezegd. Ik werkte als ict'er, Erwin als architect. Dat was het begin van Stormer Life Boats. We lieten de reddingssloepen in China maken en haalden ze hier naartoe voor de verkoop. Er moest wel veel aan de schepen worden aangepast, omdat die reddingssloepen er op gebouwd zijn om zoveel mogelijk mensen te vervoeren. Die dingen varen pas lekker als er veertig man op zitten.

‘Wij wilden natuurlijk een sloep afleveren die ook prettig vaart als je er in je eentje op zit. Dat is gelukt. Het afgelopen half jaar hebben we 34 sloepen verkocht. Inmiddels kunnen we er goed van leven.

‘Bij het opzetten van een eigen zaak hebben we eigenlijk alleen vrienden en kennissen om advies gevraagd. Aan de juristen die je kent, vraag je hoe het zit met het opzetten van een besloten vennootschap, aan de vrienden die bij banken werken hoe je de financiering van je bedrijf het slimst aan kunt pakken.

‘Erwin en ik zijn allebei streetwise. Voor ons geen cursussen bij de Kamer van Koophandel. Wij zijn meer types die ons eigen plan trekken en de dingen lekker allemaal zelf uitzoeken. We hebben ook totaal niet naar andere sloepenbouwers gekeken. Dat is allemaal truttigheid ten top.

‘Dat we alles helemaal zelf hebben uitgezocht, betekent in de praktijk wel dat we door schade en schande wijs zijn geworden.

‘De productie in China bleek niet altijd even handig. Goede communicatie lukte uiteindelijk wel, maar het kostte ontzettend veel energie om dat tot stand te brengen. Daarnaast was het vooral op het gebied van logistiek en afspraken met leveranciers erg moeilijk. Er waren gewoon te veel variabelen waarop we geen invloed hadden.

‘Elke vracht was weer anders. De ene keer was er een staking in Shanghai, dan was er weer een storm. We hebben alles wel meegemaakt. Toen we onze sloepen niet meer op tijd konden leveren, zijn we op zoek gegaan naar een andere plek om ze te laten produceren. Als je je klanten hun boot pas kunt leveren in oktober, terwijl ze er in de zomer al mee wilden gaan varen, gaat het natuurlijk niet goed.

‘Inmiddels laten we de sloepen bouwen in Polen. Daar kan je makkelijker even heen en dat heeft de situatie voor ons veel verbeterd. Er rolt daar elke week een sloep van 5,5 meter en een van 7,5 meter van de band. De orderportefeuille voor volgend jaar zit inmiddels al goed vol.

‘Onze klanten komen tot nu toe vooral uit de Amsterdamse grachtengordel. Daar is onze naamsbekendheid het grootst. We noemen onze boten weleens de Land Rovers onder de sloepen. Het zijn ontzettend sterke schepen van polyester, die tegen een stootje kunnen.

‘In Polen loopt het nu allemaal. We kunnen nu binnen zes weken leveren en werken ook meer met voorraden dan in het begin. We kunnen ons nu concentreren op de ontwikkeling van nieuwe modellen. Daardoor moeten we er nu voor het eerst geld bijleggen; voor het ontwerpen, voor de voorfinanciering van materialen en voor het laten maken van nieuwe mallen.’

Wouter Keuning

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.