'Telefoontje machinist kwam van conducteur ramptrein'

Francisco José Garzon, de 52-jarige machinist die achter het stuur van de vorige week in Spanje verongelukte trein zat, weet niet waar hij in de seconden voor de crash aan dacht. Dat blijkt uit het transcript van het verhoor, dat vandaag op de website van de Spaanse krant El País is gepubliceerd. Volgens de politie kwam de telefoonoproep die de machinist afgeleid zou hebben, van binnen de trein. Dat zegt de politie.

Machinist Francisco José Garzon. Beeld anp

Hij wordt beschuldigd van 79 gevallen van doodslag door roekeloos gedrag. De machinist is na het verhoor vrijgelaten, maar moet zich wekelijks bij de rechtbank melden. Verder mag Garzon voorlopig geen treinen besturen en is zijn paspoort ingenomen.

Bij het ongeluk woensdagavond in Santiago de Compostella kwamen 79 mensen om het leven. De trein reed met veel te hoge snelheid, 153 kilometer per uur, een scherpe bocht in en liep daardoor uit het spoor. Het ongeluk lijkt te wijten aan een menselijke fout. Dat zeiden Spaanse onderzoekers dinsdag na bestudering van de zwarte doos.

Maximumsnelheid
Op het deel van het traject gold een maximumsnelheid van tachtig kilometer. Kort voor het ongeluk reed de trein nog 192 kilometer per uur. Pas 'seconden voor de crash' trok de machinist aan de rem, aldus de onderzoekers.

'Wat dacht je voordat je de tweede tunnel inreed?', vroeg de officier van justitie tijdens het verhoor. Garzon: 'Ik weet het niet, wist ik het maar. De plaag die ik voor de rest van mijn leven zal dragen is enorm.' Later: 'Ik vertel je eerlijk dat ik het niet weet. Ik ben geen gek die niet gaat remmen.'

Hij vertelde dat hij niet van te voren alcohol had gedronken, 'alleen koffie'. Gisteren werd bekend gemaakt dat de machinist op het moment van het ongeluk aan het bellen was met een collega over de route. Tijdens het verhoor zei de Spanjaard dat hij het 'zich niet meer kon herinneren'.

Telefoontje
Volgens de Spaanse media is de oproep afkomstig van de conducteur: die heeft geen toegang tot de bestuurderscabine en kan enkel telefonisch contact opnemen. Enkele seconden voor de ontsporing had bestuurder Francisco José Garzón naar eigen zeggen het gesprek beëindigd.

Tijdens de ondervraging met de onderzoeksrechter gaf Garzón toe dat hij afgeleid was, maar hij sprak niet over het telefoongesprek. Dat kwam pas gisteren aan het licht, bij de analyse van de zwarte doos van de trein. De bestuurder wordt 79 keer beschuldigd van doodslag door onvoorzichtigheid.

Het voorste deel van de verongelukte trein wordt door een kraan verwijderd. Beeld getty
Bloemen bij een herdenkingsplek langs het spoor nabij Santiago de Compostella. Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.