't Is even afzien voor Willie

De NS heeft het plan teruggenomen om grote vouwfietsen niet meer gratis te laten meereizen in de trein. Uit onderzoek van de spoorwegen blijkt dat passagiers zich nauwelijks ergeren aan opgevouwen fietsjes....

In Vogelvrije Fietser, het blad van de Fietersbond, zegt onderzoeker John Dietz van de NS: 'Conducteurs bleken zich meer dan de reizigers te ergeren aan de vouwfietsen.' Uit het onderzoek bleek dat er gewoon te weinig plekken zijn in de trein waar een fiets kan worden neergezet.

Tot Willie is het nieuws nog niet doorgedrongen. Willie is de maker van een anti-vouwfietssite op internet. Citaat: 'Als een plaag van Bijbelse proporties overspoelen de Vouwfietsen de Nederlandse perrons en treinen.' En: 'Treinreizigers aller landen: verenigt u tegen de dictatuur van de Vouwfietsen! De dageraad van het Vouwfietsloze tijdperk is aangebroken!'

Dat de Beweging de slag voorlopig heeft verloren, stond deze week nog niet op de website. De knieval die de NS heeft gemaakt voor de lobby van de Fietsersbond is voor forensen, fabrikanten en fietsenmakers een meevaller. In de trein zitten dagelijks tienduizend reizigers met fietsje, op een totaal van tenminste 50 duizend vouwfietsbezitters. Per jaar komen er zo'n vijftienduizend bij. Maar de maandenlange discussie tussen NS en Fietsersbond was geen stimulans om een fietsje te kopen.

'Begin vorig jaar zijn er nog vrij veel verkocht', zegt de Rotterdamse fietsenmaker Kees Hofman, 'maar het is nu wat rustiger.' Het zijn niet alleen treinreizigers die een vouwfiets kopen. Zakenlieden met een kantoor in de binnenstad van Amsterdam, zo signaleerde het Volkskrant Magazine vorig jaar, laten hun auto staan aan de rand van de stad en fietsen naar de grachtengordel op een trendy Bernds.

Een van de voordelen van de Duitse fiets is de tandriemaandrijving (geen kettingvet op de broekspijpen - Gazelle gebruikt ook tandriemen op de Tranza) en het scala aan potentiële berijders. Gebruikers tot een lengte van 2,10 meter kunnen erop terecht. Bouwer Thomas Bernds heeft intussen snelle versies op de markt gebracht.

Hofman importeert types met ketting en een combinatie van derailleur en versnellingsnaaf. Het type heeft een vaste, maar buitengewoon compacte verlichting. Het geheel oogt snel en is snel.

De trend naar snelle vouwfietsen is gezet met de komst van de Engelse Moulton, hoewel de bezitters van Bike Friday dat bestrijden. Hun Amerikaanse product, zeggen ze, was de eerste snelle vouwfiets op Nederlandse bodem. In alle gevallen gaat het om fietsen met een prijs die begint bij 1361 euro (drieduizend gulden). De snelle Bernds bijvoorbeeld kost 2995 gulden. Voor wie meer status wil, is er een versie met 24 versnellingen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.