'Shell moet Brent Spar toch dumpen in zee'

Trotseer Greenpeace en de publieke opinie, dump de Brent Spar tóch in de Atlantische Oceaan en geef de miljoenen Britse ponden die je daarmee uitspaart aan een goed doel....

Van onze verslaggever

Bart Dirks

AMSTERDAM

Deze week rapporteert de onafhankelijke Engelse milieuorganisatie The Environment Council de resultaten van deze vier 'open dialogen' aan Shell. Mede op basis van dat verslag hoopt de oliemaatschappij nog dit jaar een voorstel aan de Britse regering te doen. Shell wil de 'Best Practical Environmental Option' (BPEO) voor de Brent Spar aan de Britse regering voorstellen.

Het besluit van Shell in 1995 om de Brent Spar in zee te dumpen, leidde tot een storm van verontwaardiging onder consumenten. Sindsdien is het omstreden olieopslagvat, dat 140 meter lang is en 14.500 ton weegt, geparkeerd in een Noors fjord. Om het gevaarte aan land te brengen en daar te ontmantelen, is een technisch hoogstandje nodig waarbij doden en gewonden niet zijn uit te sluiten.

Twee Noorse en vier Britse consortia zijn nog voor de afbraak van de Brent Spar in de race. De prijskaartjes van hun voorstellen lopen van 37 miljoen tot 154 miljoen gulden. Technisch gezien lijkt alleen de duurste optie van het Britse consortium Brown & Root Energy Services (BRES) acceptabel, aldus het Noorse milieu-ingenieursbureau Det Norske Veritas (DNV), dat voor Shell de alternatieven beoordeelde. BRES wil de Brent Spar naar Schotland verschepen en het aan land slopen.

Maar het is onduidelijk of het milieu daar ook mee gediend is. Volgens DNV zal deze operatie veel schade aan het milieu veroorzaken, omdat het energieverbruik hoog is. De kans op Loss of Lives, doden en gewonden, mag bij BRES laag zijn, het is niet de Best Practical Environmental Option.

Daarom pleitte een groot aantal deelnemers aan de vier 'dialogen' - een selecte groep ambtenaren, wetenschappers en milieudeskundigen - ervoor dat Shell voet bij stuk houdt. Dumpen, in Shell-jargon DSD of Deep Sea Disposal, kost slechts 13 miljoen gulden, is veilig, technisch eenvoudig en relatief onschuldig voor het milieu. Onder de deelnemers van de bijeenkomst in Duitsland, waar de consumentenboycot van Shell als protest tegen de dumpplannen in 1995 het grootst was, bleef de weerstand tegen afzinken groot.

Maar in Rotterdam, Kopenhagen en vooral in Londen viel een pleidooi voor dumpen te beluisteren. Het geld dat je daarmee uitspaart, kan ten goede komen aan de National Health Service, aldus een deelnemer aan de Britse discussie. Vergeleken bij de vervuiling van een jumbo jet die van Europa naar de Verenigde Staten vliegt, is de milieuverontreiniging die de Brent Spar in zee veroorzaakt zeer bescheiden, poneerde een ander.

Díe boodschap moet Shell aan het publiek durven te verkopen, want de Britse regering eist een oplossing die minstens even goed of beter is dan afzinken. En die bestaat misschien niet eens.

Voor Greenpeace blijf dumpen van de Brent Spar onacceptabel. 'De oceaan is geen vuilnisvat', zegt woordvoerder B. van der Hoek. 'Mogelijk wil Shell toch zijn gelijk halen: afzinken is en blijft voor hen de beste optie. Maar de kans dat de Brent Spar daadwerkelijk in zee verdwijnt, lijkt me na alle commotie erg klein.'

Shell wil ontkennen noch bevestigen of dumpen weer een reële optie is geworden. Issue manager T. van Kooten: 'Feit is dat weldenkende mensen de voordelen hebben aangegeven van dumpen. Ik ga daar niks over zeggen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.