'Piraterij is een kans voor artiesten, labels hebben het nakijken'

Er is iets aan het veranderen in de muziekwereld. Het 'probleem' van piraterij wordt niet meer zo vijandig benaderd in de muziekindustrie, maar wordt zelfs gezien als kans.

Illustratie Kim Ravers

Volgens Bram Alkema, voorzitter van het panel The Piracy Dilemma tijdens Eurosonic, is het typerend dat we dit jaar praten over het dilemma van piraterij, in plaats van: 'we haten die rotzakken'. 'Piraterij is geaccepteerd, we weten: het gaat niet meer weg. De vraag is nu: hoe kunnen muzikanten overleven in deze nieuwe wereld?'

Volgens panellid Andra Leurdijk van onderzoeksbureau TNO zijn de opbrengsten uit de verkoop van cd's tussen 2000 en 2010 met 50 procent gedaald. Daar staat tegenover dat de verkoop van digitale muziek sterk stijgt en dat ook andere inkomstenbronnen stijgende zijn. Mensen betalen bijvoorbeeld meer dan ooit voor live-optredens. Uit een studie naar alle inkomstenbronnen uit muziek, blijkt dat dit over de gehele breedte stabiel is gebleven in de laatste 10 jaar.

Piraterij is een begrip uit de jaren '60, toen radiostations vanaf boten voor de kust 'illegale' zenders uitzonden. 'Dit heeft veel betekend voor de Nederlandse popmuziek en werd dan ook niet tegengegaan door platenmaatschappijen - die profiteerden hiervan. Moderne piraterij - het delen van muziekbestanden via internet - voelen de platenmaatschappijen in hun portemonnee', zegt Jille Sol - adviseur in business modellen.

Geen waarde
De muziekindustrie zoals deze was, werkt niet meer. 'Veel mensen hechten geen waarde meer aan fysieke muzikale producten', zegt gedragsdeskundige Tara Austin. Dat betekent niet dat de muziekindustrie verloren is. 'Het is vooral een probleem voor de oude muziekbedrijven, die zich nu vastklampen aan wetten om piraterij tegen te gaan - alsof we nog in de jaren '90 leven', zegt Austin. 'Domme' muzieklabels zullen volgens haar uitsterven - alleen innovatieve labels kunnen overleven.

Digitale muziekdiensten zoals iTunes en Spotify snoepen een boel inkomsten bij de labels weg. Dit betekent volgens Austin dat er veel verandert voor artiesten, maar niet dat artiesten slechter kunnen rondkomen van hun muziek. 'Als labels niet meer in staat zijn de muzikanten te helpen met marketing om veel naamsbekendheid te krijgen, moeten ze dit zelf doen.'

Harder werken

Het internet heeft ze veel middelen gegeven om dit te bereiken, met sociale media kunnen artiesten direct met fans communiceren. Iets wat labels van oudsher amper deden. Austin: 'Artiesten moeten harder werken en meer investeren om fans aan zich te binden. Geef in het begin al je muziek gratis weg, stimuleer piraterij. Het zorgt er ook voor dat artiesten tegenwoordig een veel hechtere en meer directe relatie hebben met hun fans. Als die binding er is willen fans graag betalen voor concerten en merchandise.'

De boodschap die de panelleden voor de muziekindustrie hebben is: 'Houd op met zeuren over verloren business modellen, creëer nieuwe!'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.