'Oud eten op Nederlandse eettafel door crisis'

De groeiende armoede leidt ertoe dat producten met een beperkte houdbaarheidsdatum toch hun weg naar de Nederlandse eettafel vinden. Ook producten met fabrieksfouten als een verkeerd etiket gaan niet langer naar goede doelen en supermarkten in het buitenland. Dat blijkt uit een rondgang langs de levensmiddelenconcerns Unilever, Hak, Arla en Aviko.

Beeld anp

In 2012 leverden de levensmiddelenfabrikanten partijen die ze niet aan supermarkten kwijt konden aan de 135 voedselbanken. Voorheen stuurden Unilever en Hak die naar ontwikkelingslanden en Oost-Europese bestemmingen als Roemenië en Oekraïne, zeggen woordvoerders van de twee concerns.

Unilever, een van de grootste spelers op de voedselmarkt, is naar eigen zeggen beter gaan 'anticiperen'. Het concern leverde in 2012 een miljoen producten aan de Voedselbanken Nederland, ter waarde van 700 duizend euro - een toename van 40 procent ten opzichte van 2011.

Het concern maakt volgens een woordvoerster betere inschattingen van het verloop van hun voorraad. 'Als we voorzien dat er over zes maanden een partij pindakaas of een hoeveelheid wereldgerechten zal overblijven, sturen we dat eerder door naar de voedselbank.'

'Tenminste houdbaar tot'
De crisis geeft zo nieuwe munitie aan de discussie over de houdbaarheidsdata die producenten op niet-verse levensmiddelen zetten. Uit onderzoek van de Universiteit Wageningen blijkt dat consumenten zich strikt aan die zogeheten 'tenminste houdbaar tot'- datum (THT) houden en bijvoorbeeld pasta, rijst of hagelslag na die datum weggooien.

Maar de THT-datum is een kwaliteitsgarantie en gaat niet over voedselveiligheid - veel producten zijn nog goed te eten na het verstrijken van die datum. Consumenten verleggen nu uit nood hun grenzen: naast de 30 duizend gezinnen die van de voedselbank eten, kan ook de eerste outletsupermarkt van Nederland, drie weken geleden geopend in Schagen, rekenen op flinke belangstelling. Oprichter Willem Stam: 'Zeker 30 ondernemers hebben me gebeld met de vraag of ik het concept ook bij hen wil uitrollen.'

Van al het geproduceerde voedsel verdwijnt wereldwijd 30 tot 50 procent in de vuilnisbak, bleek deze maand uit onderzoek van het Britse Institution of Mechanical Engineers. Het leeuwendeel van de verspilling komt voor rekening van consumenten. Nederlanders gooien volgens voedselonderzoeker Toine Timmermans van de Wageningen Universiteit bijna 50 kilo per persoon per jaar aan voedsel weg.

Het aandeel van de levensmiddelenfabrikanten is onduidelijk, omdat ze uit commerciële overwegingen geen verspillingscijfers geven. Ook het ministerie van Economische Zaken, dat als doelstelling heeft dat in 2015 de voedselverspilling met 20 procent is afgenomen, heeft daar geen kijk op. De overheid probeert door campagnes van het Voedingscentrum vooral consumenten bewust te maken van verspilling.

Lees meer in de Volkskrant van vandaag.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.