Nieuws Fraude autobaas

‘Mr. Fix-it’ redde drie autobedrijven. En nu zit Carlos Ghosn in de bak

Carlos Ghosn (64), bij Nissan bekend als ‘de kostendrukker’ vanwege zijn ingrijpende hervormingen, zou zo'n 38 miljoen euro hebben weggesluisd. Beeld AFP

Hij hielp Renault erbovenop. Hij hielp Nissan erbovenop. Hij was bezig Mitsubishi erbovenop te helpen. En nu is Carlos Ghosn zelf in het ravijn gestort. Hij zou jarenlang miljoenen aan inkomsten verborgen hebben gehouden.

De man die twee autobedrijven van de ondergang redde en bezig was hetzelfde trucje te herhalen bij een derde, is in Tokio opgepakt op verdenking van verduistering. Ghosn (64) zou jarenlang miljoenen aan inkomsten verborgen hebben gehouden. Daarnaast zou hij ‘bedrijfseigendommen voor persoonlijke doeleinden’ hebben gebruikt, meldde Nissan maandag. Het concern dat onder Ghosn van kwakkelende autofirma veranderde in een succesnummer met een jaaromzet van bijna honderd miljard euro, wil nu van hem af.

Ghosn, die vanwege zijn ingrijpende hervormingen bij Nissan de bijnaam ‘de kostendrukker’ kreeg, is kennelijk ook bedreven in het wegmaken van de eigen kosten. Volgens het Japanse persbureau Hyodo zou hij samen met president-directeur Greg Kelly tussen 2011 en 2015 omgerekend ongeveer 38 miljoen euro hebben weggesluisd. De fraude is opmerkelijk, omdat Ghosn een van ’s werelds best betaalde autobazen is. In 2017 verdiende hij bijna 15 miljoen euro voor het leiden van Nissan en Renault. Zijn beloning is in Frankrijk al jaren onderwerp van discussie.

Nadat een klokkenluider misstanden bij Nissan had gemeld, heeft het concern maandenlang intern onderzoek gedaan. Het bedrijf heeft maandag excuses gemaakt aan aandeelhouders en andere belanghebbenden.

Carlos Ghosn poseert in de uitstootvrije conceptauto Twizzy. Beeld EPA

Wonderdokter

Toen Goshn in 1999 door Renault naar Tokio werd gestuurd om daar orde op zaken te stellen, reorganiseerde hij het bedrijf met straffe hand. Fabrieken werden gesloten, werknemers ontslagen en bezittingen verkocht. Binnen een jaar was het bedrijf weer winstgevend. Het leverde hem na zijn aanvankelijke bijnaam kostendrukker al snel de geuzentitel Mr. Fix-it op. Als wonderdokter mocht hij twee jaar geleden Mitsubishi onder handen nemen, dat na een schandaal rond het verbruik van zijn auto’s in diepe problemen was geraakt en goeddeels werd ingelijfd door Nissan.

De Braziliaans-Libanees-Franse topman geldt niet alleen als een goede manager, maar ook als een ziener. Hij was een van de eerste automagnaten die net als Elon Musk het potentieel van elektrisch rijden onderkende. Hij stond aan de wieg van de Nissan Leaf, ’s werelds eerste min of meer massaal geproduceerde e-auto. Ook ontstond onder zijn leiding de verkoophausse van compacte SUV’s, auto’s die wat hoger op de wielen staan en de bestuurder daardoor een beter overzicht bieden. Nissans Qashqai was een van de eerste in het genre en werd een vaak gekopieerde verkoophit.

Inmiddels verkoopt de combinatie Renault/Nissan/Mitsubishi jaarlijks meer dan tien miljoen auto’s en behoort daarmee tot ’s werelds grootste autoproducenten. Geen wonder dat Ghosn afgelopen voorjaar door de aandeelhouders werd herverkozen om de komende vier jaar ceo van Renault te blijven. Het succes maakte hem onaantastbaar. Dat concludeerde ook Hiroto Saikawa, de ceo van Nissan en opvolger van Ghosn. De arrestatie van de bestuursvoorzitter laat zien dat de macht te veel was geconcentreerd bij een persoon, zei Saikawa tijdens een persconferentie.  ‘Ik voel hevige teleurstelling, frustratie, wanhoop, verontwaardiging en wrok.’

Maar zijn toekomst is plotseling onzeker: het aandeel van de Franse automaker viel maandag even hard als zijn leider: op de beurs werd 14 procent afgetikt. De onrust noopte de Franse president Macron ertoe maandag te verklaren dat de staat ‘extreem alert’ is op de stabiliteit van het concern. Begrijpelijk: de Franse overheid heeft een belang van 15 procent in Renault.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.