'Madonna, zoals wij allemaal weten, is heel moeilijk'

Waarom Madonna alleen nog op gympen loopt en houvast zoekt bij een Franse cartoonist.

Beeld Twitter

Vergeet dressgate, we gaan even door over het minder besproken capegate. Madonna viel onlangs van het podium bij de Brit Awards doordat de dansers die zij bij zich had (de usual suspects die sinds de jaren tachtig met blote torso's, leren broeken en geitenhoorns op hun hoofd om haar heen pirouetteren) aan haar cape trokken, waardoor zij met cowboy-sm-outfit, hakken en al onderuitging.

Dat is nieuws dat een follow-up verdient, vonden ze bij The Daily Mail; laten we dit reconstrueren: hoe kan het dat een artieste die al 56 jaar op hoge hakken in bondagepakjes danst, daarbij ineens ten val komt?

Madonna zei dat haar cape 'te strak zat' en dat ze hem niet op tijd los kon krijgen zodat de dansers hem van haar af konden trekken. Nee, het is de schuld van Madge zelf, zegt Giorgio Armani, de ontwerper van de cape. 'De cape had een haakje, maar zij wilde een strik, en die kon ze niet zelf openkrijgen. Madonna, zoals we allemaal weten, is heel moeilijk.'

Oké, Giorgio. Glad ijs. 'Madonna, zoals we allemaal weten, is heel moeilijk.'

Je mag dan Giorgio Armani zijn en een mode-imperium bestieren, maar dat je dát durft te zeggen!

Eén ding is zeker: Madonna gaat voortaan vast weer al haar bestellingen plaatsen bij Jean Paul Gaultier, de ontwerper van haar lievelingskledingstuk, de punttietbeha.

Jean Paul zeikt niet als je een keer struikelt.

Of anders kan ze zich fulltime door Nike laten sponsoren, want sinds haar val loopt ze alleen nog op gympen.

Soms weet je, ook als doorgewinterde sterrenkijker, niet of je iets genant of heel ontroerend moet vinden. En ja, nu hebben we het weer over Madonna. Deze week was zij te gast in het Franse programma Le Grand Journal, zo'n typisch Franse talkshow met een blauw decor en een intellectuele gastheer. In zo'n programma komt ze ook gewoon om haar cd te promoten, maar de Fransen verwoorden dat mooier: 'L'icône de la pop face à l'actu', luidt dan de ondertitel. In de show onmoette Madonna, een van de eerste Je suis Charlie's, haar medegast: Luz, cartoonist van Charlie Hebdo, nu zelf ster van wereldfaam.

Toen hij het podium op kwam, pakte Madonna hem beet en omhelsde hem heel lang (tv-lang, dus zeker twaalf seconden), ging toen naast hem zitten en pakte zijn hand stevig in de hare.

En dan zit je als kijker te kijken. Hoe lang blijven die handen verstrengeld liggen? Wie trekt hem als eerste terug?

Dat zijn moeilijke momenten voor een kijker.

Althans, voor uw sterrenkijker.

Madonna is Amerikaans, Luz is Frans. Amerikanen huilen, houden handen vast, doen aan omhelzingen. Fransen: not so much.

Maar wat doe je als Madonna je hand vastklemt op tv? Alleen Giorgio Armani zou hem durven terugtrekken.

Luz pakte het handig aan. Zodra de talkshowhost zijn presentatietekst had gedaan en het publiek 'bravo!' riep, trok hij in de reuring zijn handje terug.

En toen kon Madonna verder met het volgende genante onderdeel: in die Franse talkshow Engels praten terwijl een tolk keihard door haar heen sprak.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.