Paradeverkenner

'In Utrecht is de Parade iets kneuteriger, iets minder blasé

Ze zijn er weer; de felgekleurde tenten, de poffertjeskraam, de zweefmolen. Het rondreizende theaterfestival De Parade is met ruim 70 verschillende theater- en muziekvoorstellingen neergestreken in Utrecht (tot en met 4 augustus). Een aantal gasten doet verslag voor de Volkskrant. Vandaag: creative director Joachim Baan (34).

Joachim Baan Beeld Benjamin van Witsen voor Tenue de Nîmes

Was dit je eerste Parade dit jaar?
Van dit jaar wel. Vorig jaar ging mijn zoontje Birk (4) voor het eerst mee. Elke keer als we daarna langs het Moreelsepark fietsen, wilde hij weer terug. Dus hij was vooral erg blij dat de Parade weer is begonnen.

Ik vond de Parade dit jaar voor het eerst echt gericht op kinderen. Er zijn altijd wel kindervoorstellingen, maar nu is er veel meer te doen. Zelf ijs maken bijvoorbeeld, allemaal soorten fruit in een machine gooien en er dan bovenop gaan zitten terwijl het tot het meest goddelijke sorbetijs wordt geschud. En de crêpes van het Artistic Crêpe atelier natuurlijk. Birk ging voor kwantiteit boven kwaliteit, hij wilde een limousine.

Aan het einde van de middag hebben mijn vriendin en ik hem naar de oppas gebracht en zijn wij weer teruggaan. De Parade is toch vooral ook leuk zonder kinderen (lacht).

Kun je jouw eerste Parade nog herinneren?
Dat is alweer een tijd geleden, in Amsterdam. Ik weet eigenlijk alleen nog dat het heel druk was en dat het in de daaropvolgende jaren alleen maar drukker werd, met mensen die het vooral leuk vonden om veel rosé te drinken. Ook gezellig hoor, maar in Amsterdam werd het toch een beetje hippig geneuzel. Daarna zijn we naar Utrecht verhuisd. Hier is de Parade iets kneuteriger, iets minder blasé.

Volgens mij heb ik dat eerste jaar een voorstelling van Hans Teeuwen gezien. Ik ging vroeger in ieder geval echt naar de Parade voor de voorstellingen, nu wordt dat steeds iets minder.

Je komt voor het eten en de drankjes?
De verhouding is iets meer die kant op verschoven, ja. Maar dat geldt naar mijn idee ook voor de Parade zelf. Er komen steeds meer eettentjes bij. Waar ik overigens niets op tegen heb, want het eten is echt beter geworden. De zalm die wij gisteravond bij Sticky Fingers hebben gehaald, was echt heel goed. Aan poffertjes bakken zijn we nog niet toegekomen. Maar mijn zoontje heeft zijn toegangsarmbandje omgehouden, in de veronderstelling dat we teruggaan. Dus dat komt vast nog wel.

Wat heb je verder gezien en gedaan?
Na het eten zijn we naar de voorstelling Dominee Gremdaat! gegaan. Voor mij was dat echt een jeugdsentiment. Ik ben op mijn achttiende een keer naar een voorstelling van Paul Haenen geweest en toen op het podium beland. Vooraf moest iedereen op een briefje schrijven wat voor werk zijn vader deed. Mijn vader was priester, dus ja. Het was echt heel leuk, nog steeds. Zijn humor is ergens heel voorspelbaar, maar toch ook weer niet. Hij weet er altijd weer een schepje bovenop te doen.

De voorstelling Nineties is ook een aanrader. Mijn vriendin en ik hebben de jaren negentig allebei volop meegemaakt, dus voor ons was alles pijnlijk herkenbaar. Je had in die tijd allemaal scenes. De gabberscene, de gothicscene. Daar kon je ook heel snel tussen switchen. Ik heb zelf een gabbertijd gehad, heb in een hardrockbandje gezeten. Je ging alles langs, beleefde het heel intens. Het is grappig om in zo'n tent te zitten met bijna alleen maar leeftijdsgenoten, iedereen met dezelfde blik van herkenning in de ogen.

De rest van de avond hebben we heerlijk buiten gezeten, voornamelijk aan een houten tafel rond de zweefmolen. In Utrecht is dat een beetje de centrale plek en met dit warme weer heb je daar het langste zon. Je komt ook alleen maar bekenden tegen. Nu mijn zoontje op school zit, zie je alle ouders van het schoolplein. Iedereen komt naar de Parade.

Zijn er nog voorstellingen die jij wilt zien?
Er zijn wel een aantal parademakers die mij gister enthousiast hebben gemaakt. De Kale Zangeres wil ik nu eigenlijk wel zien, en ook nog Radio Exit. Artiesten liepen helemaal uitgedost rond, met gekke pakken en maskers. Als je al zoveel moeite doet om mensen je tent in te lokken, dan moet je voorstelling wel leuk zijn.

Nog een laatste tip?
Kom vroeg en ga laat, zeker met dit weer. Ik heb nu al zin om komende week in de avondzon met een kan Sangria aan een tafeltje bij de zweefmolen te zitten.

Bio: Joachim Baan (1979), creative director van Tenue de Nîmes en oprichter Another Something & Company.

In elke Paradestad zijn bijzondere gasten die persoonlijke tips geven; elke donderdag een eigen columnist met zijn/haar visie op de week. Blijf op de hoogte en volg het evenement op twitter.com/vk_events.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.