'Ik hou van elitair en vulgair theater'

Curator Schouten zal in één jaar 250 voorstellingen moeten gaan zien om volgend jaar mei de beste acht daarvan te selecteren voor het festival....

Hoe komt u aan dit baantje?

'Toen ik in augustus van een reis naar Amerika terug kwam, vroeg Arthur Sonnen mij om curator te worden. Sinds dit jaar ben ik met pensioen en geniet ik een uitkering van de Staat der Nederlanden, ook wel AOW genaamd. Ik was eigenlijk van plan een boek te gaan schrijven, maar nu zal ik dus vooral een jaar lang in het theater zitten.'

Wat voor boek wilde u gaan schrijven?

'Ik heb vanouds veel aardigheid in de jazzmuziek, en zonder slavernij geen jazzmuziek. Ik ben een beetje gaan spitten in archieven en op websites en kwam erachter dat de eerste Afrikanen in Amerika aan land werden gezet door een Nederlands schip. Dat wilde ik graag uitzoeken op de plek zelf en daarom was ik in Amerika.'

En nu gaat u 250 keer het theater in, want zoveel moet u gaan zien?

'Ja, dat is inderdaad veel meer dan ik tot nu toe gewend was. Maar ik ga een dagboek bijhouden van al mijn bevindingen en dat wordt aan het eind van mijn periode volgend jaar uitgegeven. Mijn uitgever Veen is daarmee accoord en de titel is er al: Een jaar in het duister.'

Er is vooral in Vlaanderen veel kritiek op het curator-systeem waarin één iemand de gehele selectie op zich neemt.

'Ik snap die kritiek wel, maar wat dat betreft ben ik het eens met Sorgdrager die de huidige selectie van ”de meest belangwekkende voorstellingen” ook tamelijk onsamenhangend vindt. Dat juryrapport van nu is ook niet veel meer dan een verzameling kleine recensies. Ik zal zoveel mogelijk mijn eigen lijn volgen. Het wordt in ieder geval geen reeks van Greatest Hits, daar ben ik niet voor aangenomen.

Maar u zult ook naar theater moeten waar u niet zo van houdt, vrije producties en zo. 'Je gaat toch een beetje op je natte neus af. Het is voor één iemand onmogelijk alles te zien, maar ik zal contacten leggen met mensen die beroepshalve veel voorstellingen zien en hen vragen mij te tippen. Ik heb ook weer een paar abonnementen op kranten genomen, zodat ik de recensies kan bijhouden.'

Uit de tijd dat u nog criticus was, bleek een grote voorliefde voor Maatschappij Discordia en Hollandia. Beide groepen bestaan niet meer. Jammer?

'Zo gaat dat. Maar Discordia heeft erfgenamen, waaronder STAN dat nu het Theaterfestival heeft gewonnen. Bij ZT Hollandia ben ik met een paar mensen bevriend, maar acteurs vinden het helemaal niet leuk om in het Theaterfestival te moeten spelen. Die willen aan nieuwe voorstellingen werken, in plaats van oude te hernemen. Dus veel vrienden onder acteurs zal ik met mijn selectie niet maken.'

Verheugt u zich er weer op, in het nette pak naar al die premières?

'Ik zal premières zoveel mogelijk proberen te mijden. Liever niet al die mensen om me heen die meteen gaan vragen wat ik ervan vond. Tegenover de spelers is het ook veel eerlijker om pas de tiende voorstelling te komen en niet meteen de eerste.'

Voor u moest theater indertijd soul en swing hebben. Geldt dat nog steeds?

'Nou, sur place kan op z'n tijd ook erg mooi zijn. Het kan mij niet elitair genoeg zijn, en het kan mij niet vulgair genoeg zijn, heb ik weleens gezegd. Ik heb in mijn kast André Hazes naast de strijkkwartetten van Mozart. Zo ga ik ook het theater in.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.