'Ik denk niet Beyoncé iets met het gezicht op Dordrecht wil zeggen'

Conservator Sander Paarlberg in de Nieuwsbreak

Het ene moment ben je conservator oude kunst in het Dordrechts Museum, het volgende sta je bekend als de man die Dordrecht ontdekte in een videoclip van Beyoncé. Het overkwam niemand, behalve Sander Paarlberg.

Rechtsboven het gezicht op Dordrecht naast Beyoncé, door het water heen Beeld YouTube

U bent groot Beyoncéfan?

'Helemaal niet. Maar ik vond haar clip van Hold Up visueel echt spectaculair en overdonderend. Dus ik wilde de clip van Denial bekijken, en ik begon toevallig bij de intro. En toen zag ik daar rechtsboven de Grote Kerk, vanaf de Nieuwe Haven. Ik dacht meteen, jeetje, klopt dit wel? Ik zie natuurlijk wel vaker gezichten op Dordrecht, maar niet op zo'n plek. Toen heb ik op pauze gedrukt en ingezoomd, en ik weet het echt zeker.'

Het schilderij is rond 1:22 te zien. Tekst loopt door onder video.

Ik zie vooral een hele knappe Beyoncé...

'Beroepsdeformatie van mij, denk ik. Het is natuurlijk een mooie vrouw, maar ik zoek in films eigenlijk altijd naar dat soort dingen. Ik zag in een Unox-reclame een keer een groot plafondstuk uit onze eigen collectie langskomen. En in een videospelletje van een van mijn kinderen hing in iedere kamer hetzelfde schilderij van Aelbert Cuijp. Die koeien bij Dordrecht haal ik er zo uit.'

Maar u weet niet om welk schilderij het in Beyoncés clip gaat?

'Het is lastig te zien, want je kijkt door een filter van water in een clip die digitaal gemaakt is. Bovendien zijn er ontzettend veel gezichten op Dordrecht, het is een van de meest geschilderde steden van Nederland. Het stadsaangezicht is door heel veel schilders op het doek gezet. En in de 19e eeuw kwamen ze overal vandaan, ook buitenlandse schilders als Turner en Whistler, speciaal naar Dordrecht omdat het zo schilderachtig is.

Die werken zijn over de hele wereld verspreid. Ik zit regelmatig veilingsites af te zoeken, en bijna iedere week komt er wel een langs. Je hebt twee of drie plekken die het vaakst geschilderd zijn. En deze, de Grote Kerk vanaf de Nieuwe Haven, is daar een van. Je kon er als schilder gemakkelijk zitten en je had een mooi uitzicht.'

Sander Paarlberg, conservator Dordrechts Museum Beeld YouTube

Wij denken nu natuurlijk dat u de hele dag in stoffige archieven of hypermoderne databases naarstig op zoek bent naar Het Schilderij.

'Ja, ik werd vanochtend ook helemaal plat gebeld. Het wekt toch een beetje de suggestie dat ik de hele dag videoclips zit te kijken. Maar ik heb net nog een rondleiding gegeven, er is gelukkig ook nog tijd voor serieus werk.

Natuurlijk ben ik wel heel benieuwd welk schilderij het is. Ik heb er ook wel een paar avonden aan gezeten. Alles wat ik tegenkom aan gezichten op Dordrecht verzamel ik, dus ik heb een groot archief. In de eerste instantie dacht ik ook echt dat ik dit specifieke schilderij al een keer gezien had aan de opzet van de bootjes en andere details, maar ik ben het niet tegengekomen. Het moet in ieder geval iets 19e-eeuws zijn, want toen lag daar zo'n visserssteigertje. Het kan ook een foto zijn, in theorie, maar het is wel in het interieur gehangen als een schilderij.'

Beyoncé lijkt me geen artiest die iets aan het toeval overlaat. Waarom zou ze voor Dordrecht gekozen hebben?

'Op internet vind je allerlei theorieën over wat Beyoncé met verschillende zaken in haar clips bedoelt. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze met een gezicht op Dordrecht iets wil zeggen.

Ik kan me zo voorstellen dat het van internet is geplukt, dat haar art director bijvoorbeeld gegoogled heeft op 'sfeervol schilderij'. Dan vind je meestal ook wel een aantal beelden van Dordrecht. Maar dat heb ik natuurlijk ook geprobeerd, en dit specifieke schilderij kreeg ik niet te zien.'

Krijgt u hulp bij uw zoektocht?

'Op social media krijgen we aardig wat suggesties. En jullie Wieteke van Zeil tipte via-via nog een kunstenaar, Frank Myers Boggs, van wie we wel werk hebben. Maar ook van hem hebben we dit specifieke schilderij niet kunnen vinden. De gouden tip is nog niet binnen. Het verbaast me wel dat er zo veel aandacht voor is, het moet niet veel gekker worden.'

Wel goede reclame voor het Dordrechts Museum, lijkt me

'Natuurlijk, we worden steeds genoemd. En de clip is wel wereldnieuws, want het is Beyoncé. Het is vooral leuk omdat het aandacht besteedt aan het feit dat de stad zo vaak geschilderd is. Normaal zoeken we publiciteit rondom tentoonstellingen, maar gezichten op Dordrecht hebben we altijd hangen. Dankzij Beyoncé is dat toch weer onder de aandacht.'

Is het eigenlijk een beetje een mooi gezicht op Dordrecht?

'Dat is nogal lastig te zeggen. Ik beoordeel heel vaak schilderijen, maar niet door water heen in een videoclip.'

Dit is aflevering 708 van de Nieuwsbreak, het nieuwsinterview van de Volkskrant, elke dag om 16.00 uur online.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.