Het is hier lekker schools

Rekenen, een probleem oplossen, dat vond Yvonne Hengeveld altijd wel erg leuk...

Yvonne Hengeveld (20) was altijd al goed in exacte vakken, maar dat maakte haar keuze wat te doen na de middelbare school in Elburg niet makkelijker. `Ik vond alles leuk.`

Ze had zelfs bij de keuze van een profiel op de middelbare school bijna gekozen voor cultuur en maatschappij. Uiteindelijk werd het toch exact. `Dat was toch nét iets leuker.` Dat rekenen, dat probleem oplossen, dat vond ze wel erg leuk. En natuurlijk, dat die leraar natuurkunde zo leuk was, dat hielp ook. Maar wat vooral hielp, was de uitkomst van haar eigen rekensommetje: `Er waren minder kinderen die goed waren in de exacte vakken, dus relatief was ik beter in bèta.` Echt een bèta-redenering.

Na haar eindexamen herhaalde zich het keuzeprobleem, want welke van al die ontzettend leuke bèta-wetenschappen zou ze nu kiezen? Weer vond ze `alles leuk`, en dus koos ze voor natuurwetenschappen, een studierichting waarin drie vakken naast elkaar worden gegeven: wiskunde, scheikunde, natuurkunde.

Eigenlijk wilde ze naar Wageningen. Lekker overzichtelijk, lekker dicht bij Elburg. Maar in Wageningen wordt geen natuurkunde gegeven, dus dat viel af. Ze ging kijken in Utrecht, `maar dat vond ik zo massaal`. Geen wonder: die van Utrecht is de grootste universiteit van Nederland.

Ze ging ook in Nijmegen kijken, en dat was raak. `Het was meteen veel leuker, veel persoonlijker.` Ze had altijd opgezien tegen de universiteit. Ze zag in haar verbeelding enorme collegezalen waarin ze verloren zou ronddwalen. Maar in Nijmegen is er niets van dat alles. `Het is hier veel kleinschaliger en veel schoolser dan ik had gedacht.` En dat bedoelt ze positief.

Wat haar buitengewoon beviel, was het verschijnsel van de tutor. Yvonne: `Als ik naar het college van de hoogleraar was geweest, begreep ik de stof wel. Maar als ik daarna naar het tutor-college ging, werd alles nog eens uitgelegd in middelbareschool-termen. Dan viel alles op zijn plaats.` De tutor is er niet alleen voor de domme studenten; Yvonne haalde al haar studiepunten voor de propedeuse in één keer, als enige van de groep.

De Nijmeegse faculteit heeft er de laatste jaren ook werk van gemaakt om de studie interessant te maken voor studenten die niet het ideaalbeeld koesteren om een leven lang in een lab door te brengen. Dat was ook hard nodig, want de studentenaantallen daalden, net als bij andere universiteiten, razendsnel. Er kwamen lesprogramma`s gericht op onderwijs, op communicatie en op management. Bovendien werd het maken van keuzes zo ver mogelijk naar een later tijdstip verschoven.

Yvonne maakt daar volop gebruik van. Natuurwetenschappen is heel breed. In het tweede jaar koos ze voor de bio-fysische richting, en daarbij gaat het volgens haar om zaken als de werking van het zenuwstelsel en de hersenen. En komend jaar kan ze opnieuw kiezen: voor de variant onderzoek, onderwijs, management of communicatie. Onderzoek wordt het niet, dat weet ze zeker, `want om nou mijn hele leven onderzoek te doen...`, en management is nauwelijks waarschijnlijk, want `op school vond ik dat saai`. Ze wilde altijd al iets met onderwijs, maar betwijfelt of ze daar genoeg geduld voor heeft. Dus kan het nog communicatie worden.

De resultaten van de hervormingen op de faculteit zijn onmiskenbaar. Vóór de hervormingen, viel de helft van de studenten af in het eerste jaar. Yvonne Hengeveld begon in 2003 met 23 studenten. Daarvan zijn er twee jaar later slechts vier afgevallen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.