DDW-VERKENNERS

'Het hart van Jeroen van Loon is verreweg het leukste wat ik heb gezien'

Tijdens de twaalfde editie van de Dutch Design Week gidsen de Gasten van de Volkskrant u door het overweldigende programma. Welke locaties mogen niet worden gemist? Wie zijn de nieuwe ontwerptalenten? En wat hebben de Gasten zelf eigenlijk met design? Vandaag: Kees de Koning (42), oprichter/directeur platenlabel TopNotch en manager Anouk, en Devon de Koning (39), fotograaf.

Beeld De Volkskrant

Zijn jullie al eens eerder op Dutch Design Week geweest?
D: 'Om heel eerlijk te zijn, wisten we niet eens van het bestaan van af. In de auto op weg naar Eindhoven hadden we het er nog over. Is het buiten? Is het binnen?'
K: 'Eigenlijk is het net Loods 5, met al die spullen.'
D: 'We kopen bijna nooit nieuwe spullen. In Frankrijk hebben we een tweede huisje. Daar gaan we vaak naar Emmaus, een soort Leger des Heils. Ze hebben veel afschuwelijks, maar soms vind je ook dingen die te gek zijn. De rest komt van Marktplaats, kleine marktjes.'
K: 'We houden van oud. Nee, classic. Ha.'

Geen design in jullie huis?
D: (lacht) 'Nee. Of wacht, jawel. We hebben een tafel van Piet Parra. Maar dat is het enige toch?'
K: 'Ja, volgens mij wel.'
D: 'Die tafel is übercool, met een knalroze tafelblad en vrouwenpumps als poten. Staat 'ie daar tussen de rest van de stoffige bende.'
K: 'Hij is ook heel zwaar. De kinderen zitten erop, kunnen krassen maken, maar er gebeurt niets mee. Hij gaat nooit stuk. Heel handig.'

Wat maakt die tafel een designtafel?
K: 'Het is geen lopende band product. En het is tijdloos.'
D: 'Design moet een soort kunstobject zijn. Wat ik zo verwarrend vind aan veel design, is dat het zogenaamd praktisch moet zijn en tegelijkertijd kunst moet voorstellen, waardoor het helemaal niet meer praktisch is. En ook geen kunst. Daar kan ik echt niets mee.'
K: 'Het maakt ook uit hoe iets in je huis staat.'
D: 'Het gaat om de combinatie. Zo'n Piet Parra-tafel in een idioot vintage huis met bordeauxrode en roze muren, dat vind ik tof. In een witte Jan des Bouvrie-omgeving zou hij heel anders staan. Een huis vol design wordt al snel onpersoonlijk.'
K: 'Van die architectenfetisjisten. Alles koud, kil en strak.'
D: (lacht) 'We hebben enorme vooroordelen.'

Wat vinden jullie naast die tafel goed design?
D: 'Ooit kwam Piet Hein Eek met allemaal meubels van sloophout. In het begin vonden we dat nog tof, tot al die typische mensen hun huis vol met sloophout begonnen te gooien.'
K: 'Ik ben pro-Ikea. En de Hema, dat vind ik goed design. Het is simpel, functioneel.'
D: 'Ikea ontwerpt dingen die praktisch zijn én die de meeste mensen mooi vinden.'

Als jullie rondlopen op de Dutch Design Week of in de Ikea, slaan jullie dan op dezelfde dingen aan?
K: 'Het is best bijzonder, we hebben nooit ruzie over de inrichting.'
D: 'Als we naar de Ikea gaan, hebben we juist ontzettend veel lol. We hebben een identieke smaak. Kees houd enorm van dode dieren aan de muur, ik nu ook.'

Dode dieren?
K: 'Vroeger wilde ik altijd boswachter worden. Of dierenarts. Ik ging als kind ook altijd vogels kijken. Of naar Artis, dat maakte elke keer veel indruk. In huis wilde ik daarom graag bijzondere vogels hebben. Ik heb nu een koekoek, een ijsvogel. Dat zijn mijn favoriete vogels. En een tukan, een flamingo. Die heb ik van Marktplaats. We hebben ook een Chinees hertje (Muntjak, red.), zo eentje die er heel lief uitziet maar wel van die slagtanden heeft. Het liefst heb ik zo'n Redmond O'Hanlon reizigershuis.'
D: 'We houden allebei van een huis vol met spullen, dat overal iets te zien is.'
K: 'Eigenlijk zijn we een soort hamsteraars. We verzamelen van alles. Schilderijen, fotoboeken. Devon fotografeert zelf, zij ontdekt steeds nieuwe mensen. En we houden ervan om oude dingen te herontdekken, als een soort schatgravers.'

Misschien zit daar wel design tussen.
D: 'Ha, wie weet! We kijken standaard naar Tussen Kunst en Kitsch, dat televisieprogramma. Heel leuk als zo'n stoeltje een design uit de jaren '30 blijkt te zien en dan opeens wél bijzonder is. Terwijl het nog steeds hetzelfde oude stoeltje is. Maar ons interesseert dat verder niets.'

Hebben jullie op de Dutch Design Week nog iets gezien wat wel bij jullie past?
D: 'Er was in het Klokgebouw een grappige douche. Eigenlijk was het een grote kast, met twee douchekoppen erin. Als alles volgens plan verloopt, gaan we binnenkort verhuizen. We waren nog aan het kijken wat we met het hokje voor de douche moesten doen. Zo'n kast is best een grappig idee.'
K: 'En het hart.'
D: 'O ja, het hart!'
K: 'Het hart is verreweg het leukste wat ik heb gezien. Het is ontwerp van Jeroen van Loon, Kill You Darlings. Hij heeft allemaal kleine hartjes in de vorm van een groot hart opgehangen. In die hartjes verschijnen profielfoto's van tienermeisjes en de Twitterberichtjes die zij hebben verstuurd waarin ze iets of iemand verrot schelden.'

Wat sprak jullie daarin aan?
K: 'Misschien was het niet echt design, eerder kunst. Maar het prikkelt, roept vragen op. Dat vind ik te gek, dat hij iets bedenkt dat dat bij mij teweeg brengt. Onder mijn kantoor op de Amsterdamse wallen hebben we deze zomer een koffietent geopend, Quartier Putain. Daar willen we af en toe dingen laten zien die we echt tof vinden. Dit zou ik daar graag willen ophangen. Maar van Devon moet het naar het Stedelijk.'
D: 'Het zegt zoveel over deze tijd. Ongelofelijk hoe hij dat zo compact heeft samengebracht in een tof onderwerp. Ik vind absoluut dat het Stedelijk Museum dit moet aankopen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.