'Helaas, dat hotel is al vol'

Voor chartermaatschappijen wordt het geen slecht jaar. Er is een stormloop losgebarsten op de reisbureaus. Niet alleen voor de meivakantie wordt massaal geboekt, ook naar zomerbestemmingen is veel vraag....

'Het komt al voor dat reisbureaus ''nee'' moeten verkopen aan mensen die de komende zomer weer naar een bepaald hotel wilden in het buitenland', zegt woordvoerster Patricia Egelie van TUI Nederland, de moeder van bedrijven als Arke en Holland International.

Bestuursvoorzitter Louis Frankenhuis van TUI voorspelde begin december dat er een hausse in de verkopen zou optreden. Hij voelde zich 'enigszins overvallen' toen de markt in januari stevig begon aan te trekken en die stijging zet door. Frankenhuis rekende erop dat de consument nog even zou willen wennen aan de komst van de euro, die het leven een stuk duurder zou kunnen maken.

TUI geeft uit concurrentieoverwegingen geen cijfers en percentages, wel tendensen. Bij de marktleider worden nog steeds veel autoreizen geboekt, bijvoorbeeld naar Frankrijk, maar ook veel vliegreizen. Zo is Italië zeer in trek. De Canarische Eilanden zijn ook een vliegbestemming die door de dochters van het concern goed wordt verkocht.

Verre reizen, die lang voor de aanslagen in de VS al een zorgenkindje waren van de reisindustrie, worden bij een dochter als Holland International weer ruimschoots geboekt. Thailand, Bali en Florida zijn de toppers van dit moment, maar ook het Caribisch gebied is in de gratie.

Dat er nu massaal wordt geboekt, betekent niet dat de chartermaatschappijen van de ene dag op de andere uit de problemen zijn. De nieuwste cijfers van het overkoepelende ANVR tonen aan dat alleen de wintersport op volle toeren draait. Eind december lag het aantal vluchten voor het eerste kwartaal van 2002 18 procent lager dan dat van vorig jaar. Maar volgens touroperators trekken de korte-termijnboekingen aan.

Het lichte herstel bij de verre reizen heeft TUI Nederland nog niet verleid om het dochterbedrijf Zuiderbreedte weer uit de mottenballen te halen. Het bedrijf, dat gespecialiseerd is in avontuurlijke verre reizen, werd in de weken na 11 september stilgelegd, negen maanden na de introductie.

Maar volgens TUI is het merk niet geschrapt. Zuiderbreedte moest een aandeel veroveren op bedrijven als Djoser, Baobab en Sindbad. Zuiderbreedte is onderdeel van TUI's verre-reizendochter De Boer & Wendel.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.