'Fusie schaats- en wielerploeg'

De wielerploeg die nu rijdt onder de vlag van Belkin, hoopt dat volgend jaar te doen met De Lotto op het tenue. Doel is bovendien die ploeg samen te voegen met schaatsploeg BrandLoyalty. Belkin-directeur Richard Plugge wil de onderhandelingen daarover snel afronden. Dat heeft hij maandag gezegd op de tweede rustdag in de Tour de France.

NARBONNE - De huidige sponsor, een Amerikaans elektronicabedrijf, maakte in juni bekend zijn activiteiten in het wielrennen te staken. Sindsdien heeft Plugge gezocht naar een nieuwe geldschieter, met 1 augustus als deadline.


De Lotto heeft de sportwereld in de afgelopen 53 jaar via sportkoepel NOC*NSF voor een bedrag van bijna 1,5 miljard euro ondersteund. Het jaarlijkse budget van de wielerploeg wordt geschat op 8 miljoen. Veel contracten met de huidige wielrenners lopen aan het eind van dit seizoen af.


De Lotto bevestigt de gesprekken, maar zegt dat een overeenkomst nog lang niet in zicht is. 'Lotto heeft de ambitie als sponsor betrokken te zijn bij zowel de schaats- als de wielerploeg. In welke vorm is op dit moment onduidelijk. Het is te vroeg om in te gaan op verdere details', zei marketingdirecteur Arno de Jong maandag tegen persbureau ANP.


Doel is het huidige Belkin samen te voegen met de schaatsploeg van Jac Orie, waarin komend seizoen Sven Kramer de nieuwe blikvanger wordt. Orie's team wordt financieel ondersteund door BrandLoyalty. Dit marketingbedrijf uit Den Bosch zou bij de nieuwe opzet worden betrokken. BrandLoyalty heeft nog een contract voor een jaar met het team van Orie, met de intentie de schaatsers tot en met de Spelen van Pyeongchang, in 2018, te ondersteunen.


Met de combinatie van een schaats- en een wielerploeg zouden de geldschieters zowel in de zomer als in de winter zichtbaar zijn, specifiek gericht op de Nederlandse markt. Beide sportploegen kunnen managementkosten delen en de opgebouwde expertise binnen de twee sporten. Er zou worden onderhandeld over een contract met een looptijd van twee jaar en een mogelijke verlenging van nog eens twee jaar.


Gerard Dielessen, algemeen directeur van sportkoepel NOC*NSF, zegt dat de aangesloten sportbonden zich geen zorgen hoeven te maken over een lagere bijdrage van het overkoepelende De Lotto. Die draagt nu 70 procent van de netto opbrengst af aan de sport. Dielessen: 'Het kan juist voor een hogere omzet zorgen en voor meer inkomsten voor de sport in de breedte.'


De sportafdracht door De Lotto viel in 2012 terug van 59 miljoen euro naar 43 miljoen. De Lotto wil zijn achterban activeren om de loterij weer in het middelpunt van de belangstelling te krijgen, zei scheidend directeur Joost Otterloo begin juni in de Volkskrant. 'De Lotto is er voor de sport. We willen meer zichtbaar zijn voor wat wij als onze achterban beschouwen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.