'Fietsrektoeristen' doen het met de Twinny Load

Als kale kippetjes hangen onafgewerkte fietsdragers aan kettingen, die ze transporteren van lasrobots naar een aangrenzende fabriekshal. Daar worden ze voorzien van achterlichten, kabels, een stekker – al het nodige om er per auto veilig fietsen mee te kunnen vervoeren....

De Felua-groep, een aantal bedrijven in de sociale werkvoorziening van de regio Apeldoorn, heeft met de fietsdragers een goudmijntje aangeboord. De Twinny Load werd hier precies twintig jaar geleden geboren omdat een medewerker van de sociale werkplaats de modderige crossfietsen van zijn kinderen niet meer achter in de auto wilde. Hij vroeg de productafdeling van zijn bedrijf of er niet een 'buitenboorddrager' te bedenken was, en daarmee werd een van de meest succesvolle innovaties van de laatste twintig jaar een feit.

De Twinny Load, de fietsdrager waarop fietsen binnen één minuut – zonder klemmen, touwen of spanbanden – kunnen worden vastgeklikt, heeft inmiddels zijn weg naar het buitenland gevonden. Van de 75 duizend modellen die jaarlijks in Epe bij Apeldoorn worden geproduceerd, gaan er 20 à 25 duizend naar Nederlandse kopers. De overige vijftigduizend worden in het buitenland afgezet, vooral in Duitsland, België en Engeland.

'Met de Twinny Load is het fietsrektoerisme ontstaan', zegt Wilfred, die de vijftigste rondleiding in de sociale werkplaats in Epe verzorgt. De fietsdrager wordt dan ook verkocht met fietsbrochures die in samenwerking met de hotelketens Golden Tulip en Bilderberg zijn opgesteld. Fietskaarten en kortingsbonnen voor de horeca wijzen 'fietsrektoeristen' vertrekpunten waar ze de auto kunnen parkeren om verder te fietsen.

De combinatie auto/fiets is een groot succes gebleken. Al meer dan dertig modellen Twinny Load hebben de revue gepasseerd, waarvan momenteel negen innovaties worden verkocht. De prijzen variëren van 140 tot 566 euro. Zo zijn er bijvoorbeeld de Twinny Load Plus (de meest verkochte en goedkoopste), waarop alle fietssoorten passen, het model Quattro, die vier fietsen kan vervoeren, de Skidrager die voor het vervoer van ski's is ontworpen, fietsdragers voor aan de caravan en dragers speciaal voor ligfietsen.

Twee modellen van de Twinny Load, de Prestige (waarbij de fiets aan de trap-as wordt bevestigd) en de Easy (met een frame-bevestiging), zijn voorzien van een nieuwe ergonomische koppeling die met één klik op de trekhaak van de auto wordt geplaatst. Deze Ergokoppeling is in oktober 2002 op de Automechanica in Duitsland onderscheiden met de Innovatieprijs.

'Je kunt je voorstellen hoe hier werd gereageerd toen we hoorden dat we die prijs hadden gewonnen', zegt Wilfred. 'Hier zijn tweehonderd mensen met een arbeidshandicap met veel plezier aan het werk. Die prijs was onze beloning.'

In de beginjaren tachtig, toen de eerste modellen Twinny Load werden geproduceerd, hield de Feluagroep zijn afkomst geheim. 'Het imago van sociale werkplaatsen was in die jaren niet geweldig', vertelt woordvoerster Karin Mostert. Maar nadat het oudste model, inmiddels 'Classic' gedoopt, al snel in valse kopieën op de markt kwam, liet de Felua-groep alle vernieuwde modellen patenteren. Het liep storm: de fietsdragers vonden razendsnel hun weg naar rijwielauto-en caravanzaken. Meer dan 850 duizend zijn er al geproduceerd.

'Met het succes van dit product hebben wij ons juist ingezet voor imagoverbetering van de sociale werkvoorziening', stelt Mostert. 'Nu zijn we trots op onze afkomst. Iedereen mag in onze fabriek komen kijken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.