'Feiten weer basis lesstof geschiedenis'

Het geschiedenisonderwijs moet drastisch veranderen. Het eindexamen moet zwaarder worden, feitenkennis en chronologie moeten weer de basis van de lesstof vormen en er moet worden gebroken met de huidige thematische aanpak ....

Dat zijn de belangrijkste aanbevelingen van de commissie historische en maatschappelijke vorming. De commissie, die onder leiding staat van de hoogleraar Nederlandse geschiedenis P. de Rooy, zal later deze maand haar voorstellen aan staatssecretaris Adelmund van Onderwijs overhandigen.

Volgens de commissie-De Rooy, die eind 1999 door Adelmund werd ingesteld, moet worden gebroken met de huidige praktijk dat het centraal schriftelijk slechts twee thema's behandelt. Vanaf 2003, het jaar waarin Adelmund nieuwe programma's voor het geschiedenisonderwijs wil invoeren, moet de algemene kennis weer worden getoetst - van de prehistorie tot en met de nieuwste geschiedenis, aldus de commissie. Ook moet de eindexamenstof niet langer van tevoren bekend worden gemaakt.

De Vereniging Docenten in Geschiedenis (VGN) steunt de aanbevelingen van de commissie . 'Door de thematische aanpak van het examen weten de leerlingen tegenwoordig heel veel van heel weinig', aldus secretaris L. Janssen die namens de VGN zitting heeft in de commissie.

Het geschiedenisonderwijs staat al jaren ter discussie. In 1998 adviseerde de commissie geschiedenisonderwijs, onder voorzitterschap van oud-commissaris der koningin R. de Wit, al om te breken met de thematische en verbrokkelde aanpak . De aanbevelingen die De Rooy nu doet zijn een uitwerking van die adviezen. Het ontwikkelen van het historisch chronologisch besef moet meer nadruk krijgen. 'Anders weten we straks niet meer wie er eerst kwam: Hitler of Napoleon', aldus Janssen.

Herhaling van lesstof is daarbij een belangrijk hulpmiddel. Belangrijke ontwikkelingen in de geschiedenis moeten volgens de commissie drie keer in de schoolloopbaan van leerlingen terugkomen: eerst in het basisonderwijs, dan in de basisvorming en tot slot nog een keer in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs. De commissie beschrijft tien tijdperken in de geschiedenis die verplichte lesstof moeten worden.

De commissie stelt ook voor om onderscheid te maken tussen havo/vwo- en vmbo-leerlingen (mavo- en vbo-leerlingen). Nu is de basisvorming nog voor alle leerlingen gelijk en daarin wordt sterk de nadruk gelegd op vaardigheden. Op de havo/vwo is meer behoefte aan cognitieve kennis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.