Commentaar

'Elk goedkoop jurkje is goedkeuring van slechte werkomstandigheden'

Europa is medeverantwoordelijk voor arbeidsomstandigheden in de textielfabrieken van Bangladesh. 'Bij elke aankoop geeft de consument zijn fiat aan slechte werkomstandigheden bij de productie van kleding', schrijft Xander van Uffelen in het commentaar van de Volkskrant.

Een vrouw heeft de foto van haar zus bij zich, in de hoop haar te kunnen vinden tussen de lichamen die nog niet geïdentificeerd zijn. Meer dan 400 mensen zijn omgekomen toen een gebouw Dhaka, Bangladesh, instortte, waar onder slechte omstandigheden kleding werd gemaakt voor westerse merken. Beeld ap

Duizenden werknemers in Bangladesh gingen op de Dag van de Arbeid de straat op om te demonstreren tegen de beroerde arbeidsomstandigheden in de kledingfabrieken. Een week geleden stortte een bedrijfsgebouw in waardoor honderden kledingwerkers de dood vonden. De demonstranten eisten verbeteringen van de arbeidsomstandigheden.

Het protest is een belangrijk signaal. Opkomende landen, zoals Bangladesh, India en Vietnam, zullen de arbeidende bevolking uitzicht moeten bieden op humane werkomstandigheden - zoals westerse landen dat eerder hebben moeten doen. En net als destijds in de oude industriële naties zullen de noodzakelijke verbeteringen door de werknemers moeten worden afgedwongen.

Portemonnee
Maar ook de westerse consument draagt verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh. Bij elke aankoop geeft hij zijn fiat aan slechte werkomstandigheden bij de productie van kleding. Aangezien veel afnemers vooral oog hebben voor hun portemonnee, valt echter weinig heil te verwachten van de invloed die kritische consumenten kunnen uitoefenen op de arbeidsomstandigheden in de landen van herkomst.

Vandaar dat vooral de textielwinkels en handelaren hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen. Zij moeten in naam van de klant een sociale ondergrens eisen bij de fabricage van kleding. Na elke ramp beloven de kledingverkopers als Primark, H&M of C&A beterschap, maar tot nu toe zonder afdoende resultaat. Vooral internationaal overleg tussen kledingfabrikanten zal tot ambitieuzere afspraken moeten leiden. Ook zal de controle van keurmerken moeten worden aangescherpt.

Pas in laatste instantie is er dan een rol weggelegd voor de Europese overheden om de arbeidsomstandigheden in andere landen te verbeteren. Europa zou mogelijk een tariefmuur moeten opwerpen voor kleding uit fabrieken met slechte arbeidsomstandigheden, zo suggereerde de Europese Commissie woensdag. Het opwerpen van tariefmuren kan echter een ontwrichtende tarievenoorlog veroorzaken zonder dat de werknemer in Bangladesh daar baat bij heeft. Europa kan beter op zoek gaan naar methoden om sociaal gedrag van fabrikanten te belonen.

Xander van Uffelen is chef van de economieredactie van de Volkskrant.

 
Aangezien veel klanten vooral oog hebben voor hun portemonnee, valt weinig heil te verwachten van de invloed die kritische consumenten kunnen uitoefenen
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.