'De vetcultuur heeft mij overleefd'

'Smakeloze smeerolie' is de margarine van Unilever. 'Alle smaak is eruit gehaald', moppert Tex Gunning in het Tijdschrift voor Marketing....

Van Unilever.

Unilevers grootste non-conformist stapt op. Hij gaat naar Singapore, waar hij voor het bedrijf chairman operations voor Zuidoost-Azië inclusief China wordt. En Gunning zou Gunning niet zijn als hij in zijn afscheidsinterview niet eventjes haarfijn zou zeggen waar het volgens hem op staat.

Van den Bergh heeft zijn 'zeikerige mentaliteit' overboord gezet, zegt hij in het marketingtijdschrift. 'De consument werd bijna paternalistisch benaderd. Er werd steeds gezegd: de Unox-consument ziet er zo uit. En dan kwam het beeld van het meest conservatieve gezin dat je kunt bedenken.' Gunning schafte na zijn aantreden in 1996 veel formaliteiten af. Hij introduceerde de casual look in het management (spijkerbroek, t-shirt en vooral geen stropdas), liet een sportcomplex en kookruimtes voor het personeel aanleggen en dwong de directie van het voedingsconcern tot regelmatige kooksessies, waarbij de kosten per persoon niet hoger dan 3 gulden 40 mochten bedragen, zoals ook in een gemiddeld huishouden het geval is.

Ook ging Gunning met zijn personeel kamperen in de Ardennen, Schotland en begin dit jaar in de woestijn van Jordanië. Daar is de visie voor de komende vijf jaar geboren.

De scheidend topman is ook de eerste die hardop durft te zeggen welke grote merken bij Unilever gaan verdwijnen, een vraag die menig retailer al maandenlang kwelt. Hij noemt Bona, Croma, Lätta, Brio, Linera en niet te vergeten Zeeuws Meisje. 'Er blijven een paar powerbrands over. In margarine zijn dat Becel en Blue Band. De rest verdwijnt binnen twee jaar.'

Volgens Gunning blijven Lipton en Liptonice over als grote dranken na Unilevers drastische merkensanering. Unox overleeft volgens hem als lokaal merk en Calvé wordt het internationale culinaire merk. 'En dan heb je het wel gehad'.

Heeft Gunning ook fouten gemaakt? Jawel. In zijn afscheids

interview zegt hij dat Van den Bergh na de restyling van vetten en spreads heeft gefaald. 'Ik heb onderschat hoe de oude margarinecultuur binnen Van den Bergh nog leefde. Dat staat voor een gebrek aan durf en ondernemerschap. (. . .) De oude vetcultuur heeft mij overleefd.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.