'Consument moet eenvoudiger van bank kunnen wisselen'

Bijna negentig procent van de Nederlandse consumenten wil dat het makkelijker wordt om van de ene bank naar de andere over te stappen....

Nu blijven ontevreden klanten vaak zitten omdat ze opzien tegen de administratieve rompslomp bij de banken, het informeren van relaties en de kosten voor het aanpassen van hun briefpapier.

Veel van die hindernissen verdwijnen als het mogelijk wordt om van bank te veranderen met behoud van hetzelfde rekeningnummer (de zogenaamde nummerportabiliteit). 86 Procent van de Nederlanders is daar voor.

Volgens R. Mallens, directeur van Actinium, zouden banken 'bezorgd moeten zijn over de loyaliteit van ontevreden klanten'. Bijna de helft van de ondervraagden zegt eerder van bank te zullen wisselen als ze hun rekeningnummer mogen houden. Een kwart is alleen trouw omdat zij denken dat alle banken hetzelfde zijn.

Het opheffen van belemmeringen zal de marktwerking bevorderen. Bijna driekwart van de ondervraagden denkt dat de service zal verbeteren. Ook verwachten ze dat de tarieven zullen dalen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.