'Chez Nous laat zien hoe het er werkelijk aan toegaat bij het Front National'

Regisseur Lucas Belvaux over politiek-sociaal drama

Het Franse politiek-sociale drama Chez Nous wekte de woede op van het Front National, en ging maandag in wereldpremière op het Rotterdamse filmfestival.

Beeld uit de film Chez Nous

Een vriendin van regisseur Lucas Belvaux trok op straat eens een poster van het Front National van een muur. En werd vervolgens aangevallen door buurtkinderen. Dat moment belandde in zijn film. 'Ze waren een stuk gewelddadiger dan ik laat zien, zelfs.'

De 55-jarige, al decennia lang in Frankrijk woonachtige Belg bedoelt maar: het is allemaal gebaseerd op de werkelijkheid, wat we zien in het politiek-sociale drama Chez Nous, dat maandagavond in wereldpremière ging op het IFFR. Zo ook de extreem-rechtse knokploeg in de speelfilm, die om de politieke partij cirkelt en waarvan de leden -mits ze het bomberjack verruilen voor een zakenpak - kunnen promoveren tot assistent van het hogere partijkader. 'Zo'n ploeg bestond in Lille, tot voor kort.'

Toen begin januari de trailer verscheen van Chez Nous, met daarin een op partijleider Marine Le Pen gelijkend personage, volgde er kritiek van de vicepresident van Front National: 'Werkelijk schandalig'.

Belvaux, voor een dag afgereisd naar Rotterdam: 'Ik wilde een zo compleet mogelijk portret maken van de ideologie van het Front National én de wijze waarop de partij functioneert.'

Zo is te zien hoe nieuwe leden op bijeenkomsten wordt bijgebracht hoe ze racisme kunnen voeden zonder zelf te kunnen worden betrapt op racistische uitlatingen. 'Er bestaan geluidsopnamen van dat soort instructies', zegt Belvaux.

Tekst gaat verder onder de video.

INTERNATIONAAL FILM FESTIVAL ROTTERDAM

Lees hier onze interviews, recensies en besprekingen in het kader van het 46ste International Filmfestival Rotterdam. Van 25 januari tot 5 februari draaien zo'n 500 films en worden interviews en masterclasses georganiseerd.

In Chez Nous wordt een sociaal betrokken verpleegster ingelijfd door de partij en klaargestoomd voor de lokale verkiezingsstrijd in het fictieve Noord-Franse plaatsje Hénard, de mijnstreek waar het echte Front National ook actief is. Pauline (actrice Émilie Dequinne, uit Rosetta), moeder van twee kinderen, is knap, jong en politiek ongeschoold: de ideale kandidaat voor de partij, die op zoek is naar een postervrouw. Alleen dient ze het bruine haar nog even te blonderen. Complicaties vormen zich al vlot: Pauline valt voor een jeugdvriend, die deel uitmaakt van eerdergenoemde knokploeg.

Pauline, het hoofdpersonage in uw film, noemt zich het ene moment nog 'links' en een scène later zien we haar onbekommerd een gespierde mannelijke rug met neonazistische tatoeage strelen. Is dat niet wat vlug, die omslag?

'Er is een voorbeeld van zo'n ommezwaai die veel indruk op mij maakte: een vrouw uit de Lotharingen die haar hele leven voor links op de barricaden stond, maar ontslagen werd bij het grote bedrijf waar ze werkte en van de ene op de andere dag overstapte naar het Front National. Zes maanden keerde ze de partij alweer teleurgesteld de rug toe. Er is onderzoek naar gedaan: van de 1.500 leden die gekozen werden bij de laatste lokale verkiezingen is 28 procent inmiddels alweer uit Front National gestapt. Het zijn mensen die dachten dat ze toetraden tot een enigszins normale partij.'

Regisseur Lucas Belvaux Beeld afp

Waarom koos u ervoor de partij in uw film Rassemblement National Populaire (RNP) te noemen en niet Front National?

'Als ik dat had gedaan, moest alles exact overeenkomen: elke stad, elk persoon. Terwijl ik nu informatie en voorvallen uit heel het land kon samenvoegen. Ik heb dat nodig voor mijn creatieve vrijheid. Een beetje zoals Charlie Chaplin dat deed met The Great Dictator.'

Verwacht u meer kritiek van Front National zodra de film straks in de Franse bioscopen verschijnt?

'Ja, want dit portret klopt. Het is géén karikatuur. Voor de reactie van Front National op de trailer wist niemand van mijn film, dankzij hen werd Chez Nous internationaal nieuws. Maar dat maakt ze niet uit, die aandacht past juist bij de tactiek van de partij. Ze waarschuwen vooraf: deze film mag je niet kijken.'

Mogen we Chez Nous ook een pamflet noemen?

'Een pamflet... Mijn film is vooral bedoeld om mee te doen aan het debat.'

Die eis dat vrouwelijke kandidaten zich blonderen, is die ook echt?

'Ha, kijk maar naar de vrouwen die naar voren worden geschoven door de populistische partijen in Europa. Bijna 80 procent is blond.'

Chez Nous is nog te zien op IFFR en gaat 20 april uit in de Nederlandse bioscopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.