'Brug van niks naar nergens' vervroegd gratis

'De brug van niks naar nergens', zo wordt de Prins Willem Alexanderbrug tussen Echteld en Beneden-Leeuwen spottend genoemd. Het betonnen gevaarte over de Waal heeft honderd miljoen gulden gekost, maar beantwoordde nooit aan de verwachtingen....

Van onze verslaggever

ARNHEM

Het idee voor een brug bij Tiel ontstond in de jaren vijftig. Door de geïsoleerde ligging tusen de grote rivieren bleef het Land van Maas en Waal economisch achter. Een brug moest het gebied beter bereikbaar maken. Maar de provincie Gelderland vond de kosten te hoog.

Dat de brug er toch kwam, is te danken aan KVP-statenlid Willy Hol. Hol, die zich jarenlang sterk maakte voor een brug, werd in 1966 met een overweldigend aantal voorkeurstemmen in de Provinciale Staten gekozen. In 1969 besloot de provincie 44 miljoen uit te trekken voor de brug, die uiteindelijk 100 miljoen ging kosten.

In 1974 ging de brug open, maar de hooggespannen verwachtingen kwamen niet uit. De brug verbindt twee ongelijksoortige wegen. Aan de noordkant van de Waal de A 15, de drukke verkeersader tussen Arnhem en Rotterdam, en aan de zuidkant de provinciale weg tussen gemeenten als Dreumel en Druten.

Automobilisten vonden de tol te duur en weken uit naar de brug bij Zaltbommel en later de brug bij Ewijk. Omdat bewoners van het Rivierengebied massaal de tol ontdoken, kwamen er slagbomen.

Vier jaar na de opening reden dagelijks 3700 voertuigen over de brug, in plaats van de verwachte vierduizend. De provincie betaalde in 1978 twintig miljoen om de exploitatietekorten te dekken en bleef ook daarna jaarlijks fors bijdragen. Het rijk weigerde mee te betalen, omdat de brug alleen van regionaal belang werd geacht.

De provincie wilde de tolbrug pas in 2006 tolvrij maken, maar zwichtte voor de druk van burgers en bedrijven om dat tien jaar te vervroegen. Verwacht wordt dat het verkeer nu zal verdubbelen. Automobilisten zullen de drukte op de Waalbrug bij Ewijk ontwijken.

De Willem Alexanderbrug is de enige brug waarop nog tol werd geheven, maar helemaal tolvrij is Nederland niet in 1996. Er is nog een toltunnel tussen 's-Gravendeel en Dordrecht. Het is ook de bedoeling om tol te gaan heffen op de nieuwe Wijkertunnel en de Scheldetunnel, die na 2000 wordt opgeleverd. Bovendien is het kabinet van plan automobilisten te laten betalen voor het gebruik van wegen in spitsuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.