Update

Brazilië verbiedt overname door Boeing van vliegtuigbouwer Embraer

De Braziliaanse president Michael Temer steekt een stokje voor een overname van de vliegtuigbouwer Embraer door Boeing. De afgelopen dagen voerde Embrear overnamegesprekken met de Amerikaanse grootmacht. De Braziliaanse federale overheid bezit echter een 'gouden aandeel' van kroonjuweel Embraer. Met dat vetorecht kon Brazilië een overname door Boeing blokkeren. Dat heeft president Temer meteen gedaan.

Een Boeing 787 Dreamliner van Air Canada landt op een vliegveld in Zürich. Foto epa

Boeing en Embraer brachten donderdagavond (Nederlandse tijd) een persverklaring naar buiten nadat de Wall Street Journal over de overnamegesprekken had bericht. De Amerikaanse zakenkrant schreef dat Boeing bereid is veel meer te betalen dan de marktwaarde van Embraer van 3,7 miljard dollar (3,1 miljard euro). Direct na het nieuws schoot de beurskoers van het Braziliaanse bedrijf met meer dan 20 procent omhoog.

Met een overname zou het Amerikaanse Boeing in één klap de machtigste speler op de markt voor regionale vliegtuigen worden. Veel van Embraers vliegtuigen bieden plaats aan maximaal 146 passagiers, terwijl Boeing (net als de grootste concurrent, het Europese Airbus) voornamelijk grotere toestellen produceert.

De overnamewens van Boeing wordt gezien als een reactie op de in oktober aangekondigde vergaande samenwerking tussen Airbus en het Canadese Bombardier, na Embraer de grootste bouwer van regionale vliegtuigen. Het lijkt erop dat Boeing niet bij Airbus wil achterblijven.

Sinds 1997 nam Boeing niet zo'n grote vliegtuigbouwer over. In dat jaar kocht het luchtvaartbedrijf de Amerikaanse rivaal McDonnell Douglas voor 13,3 miljard dollar. Net als bij de huidige overnamepoging nam Boeing dat bedrijf over om het hoofd te kunnen bieden aan Airbus, dat toen snel in opmars was.

'Na de aangekondigde samenwerking tussen Airbus en Bombardier is het niet onlogisch dat Boeing dit probeert', zegt Hans Heerkens, luchtvaarteconoom aan de Universiteit Twente. 'Boeing heeft op dit moment zijn handen vol aan het ontwikkelen van een nieuw toestel voor 180 tot 280 passagiers. Door Embraer over te nemen hoeft Boeing zich niet ook nog te richten op het bouwen van een kleiner toestel.' De Amerikaanse vliegtuigbouwer hoeft dan bovendien niet te concurreren met Embraer. 'En Boeing voorkomt meteen dat Embraer in handen valt van China, dat uit is op technologisch kennis.'

Nu Boeing en Airbus zich ook op de markt voor regionale vliegtuigen storten, wordt hun machtspositie in de internationale luchtvaartsector nog groter. Een luchtvaartmaatschappij die nieuwe toestellen wil bestellen, kan straks nauwelijks om dit duopolie heen. Volgens Heerkens hoeft dat geen probleem te zijn. 'Tussen Airbus en Boeing bestaat al grote concurrentie. Ik vraag me af of het heel veel uitmaakt.'

Aanpassingen en verbeteringen
In een eerdere versie van dit artikel stond dat de beurskoers van Embraer met 30 procent omhoogschoot. Dit moet 'meer dan 20 procent' zijn.

Vervanging

KLM bezit 42 Embraertoestellen op een totale vloot van 200 vliegtuigen. Dit aantal loopt tot eind 2018 op tot 49 Embraers. KLM kocht de Braziliaanse toestellen ter vervanging van de oude Nederlandse Fokker-vliegtuigen. De meeste KLM-Embraers zijn Embraer 190's: 30 stuks. Deze vliegtuigen bieden plaats aan 100 passagiers.

Meer over