'Bom vrijwel zeker oorzaak vliegtuigcrash Sinaï'

Het team dat in Egypte onderzoek doet naar de vliegtuigcrash boven de Sinaï is 'voor 90 procent zeker' dat een bom de ramp heeft veroorzaakt. Dit baseert het team onder andere op de knal die op de zwarte doos te horen is, meldt persbureau Reuters.

Een brokstuk van de Airbus A321 van Metrojet. Beeld epa

Ten gevolge van de crash zaten zo'n 80 duizend Russische toeristen vast in Egypte. Rusland heeft op zaterdag en zondag al zo'n elfduizend van hen teruggehaald uit Egypte. Vicepremier Arkady Dvorkovitsj heeft dat zondag laten weten. Hij zei daarbij dat hij in de loop van de dag nog meer mensen terug verwacht.

President Vladimir Poetin besloot vrijdag dat Russische luchtvaartmaatschappijen voorlopig niet meer vliegen op Egypte, zolang niet duidelijk is wat er is gebeurd met de Airbus A321 van Metrojet die op 31 oktober neerstortte in de Sinaï. De gestrande Russen worden met speciale vluchten teruggehaald uit de regio.

De crash werd in eerste instantie toegeschreven aan een technisch mankement, maar al snel druppelden geluiden door dat het toestel door een aanslag naar beneden was gekomen. Zo eiste een aan Islamitische Staat (IS) gelieerde groepering uit Egypte op de dag van de crash de aanslag op. Dat werd toen nog niet erg serieus genomen, maar in de loop van vorige week veranderde dat. Het is echter nog onduidelijk of IS ook daadwerkelijk achter de aanslag zit.

Test voor ontluikende vriendschap Rusland-Egypte

Rusland en Egypte hebben elkaar de afgelopen jaren op politiek, militair en economisch vlak gevonden. Wat doet de vliegramp in de Sinaï met de relatie tussen beide landen?

Lees hier alles over de vliegtuigcrash.

De Russische minister van Rampenbestrijding, Vladimir Puchkov (L), bij de plek van de crash. Beeld epa

'Veiligheid deugde niet'

Verschillende ervaren beveiligers van het vliegveld hebben tegen persbureau AP gezegd dat de veiligheidsmaatregelen op Sharm el-Sheikh niet deugen.

Onder andere kapotte bagagescanners en omkoopbare beveiligers zouden al jarenlang voor een lekke beveiliging zorgen. De luchthaven wordt sinds de crash gemeden door buitenlandse luchtvaartmaatschappijen.

Volgens de beveiligers was één van de bagagescanners op het vliegveld kapot maar weigerden luchtvaartautoriteiten die te vervangen. Ook zouden scanners soms uit worden gezet om elektriciteit te besparen. De onderbetaalde agenten die aan de wel werkende scanners staan zouden makkelijk om te kopen zijn. 'Je wilt niet weten hoe vaak ik een tas vol drugs of wapens heb gevonden die ze voor 10 euro ofzo lieten passeren', aldus een anonieme bron tegen AP. Daarnaast zouden slechts incidenteel koffers worden gecontroleerd.

De Egyptische autoriteiten zijn in hun onderzoek naar de vliegramp begonnen met het ondervragen van luchthavenpersoneel. Sommige werknemers zouden onder extra toezicht zijn gesteld. Het hoofd van het onderzoeksteam zei zaterdag dat er in de cockpit net voor de crash een geluid te horen was. De Russische mediasite Russia Today meldde zaterdag dat uit onderzoek van de zwarte doos blijkt dat er geen technische mankementen waren aan het vliegtuig.

Het toestel van de Russische maatschappij vertrok uit het Egyptische vakantieoord Sharm-el-Sheikh met als bestemming Sint-Petersburg. Zo'n half uur na het opstijgen stortte het vliegtuig neer. Alle 224 inzittenden, voornamelijk Russen, kwamen om.

Russische toeristen op het vliegveld van Sharm el-Sheikh. Beeld epa
Een Egyptische beveiligers controleert bagage op de luchthaven van Sharm el-Sheikh Beeld afp
Beeld ap
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.