Nieuws Blokker

‘Blokker moet fuseren met Hema om van ondergang te kunnen worden gered’

Alleen een fusie met de Hema kan het noodlijdende Blokker van de ondergang redden, denkt Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar e-marketing aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Molenaar reageert daarmee op het nieuws dat de familie Blokker haar meerderheidsbelang in de gelijknamige winkelketen van de hand doet.

Cor Molenaar (rechts). Beeld ANP

Een begrijpelijke beslissing, vindt Molenaar. ‘Els en Albert Blokker zijn al in de zeventig, dan ga je toch nadenken over wat je je kinderen kunt nalaten. Het familiekapitaal leunt op twee poten: een retail- en een vastgoedpoot. In de vastgoedpoot zitten prachtige Blokkerpanden op A-locaties. De familie behoudt nu de mooie huuropbrengsten van haar vastgoedportefeuille en garandeert daarmee het familiekapitaal, en neemt afscheid van de retailpoot en alle kopzorgen die daarmee gepaard gingen. Omdat er geen opvolger meer was in de familie is de emotionele band van de Blokkers met hun winkelketen toch al minder geworden. Vastgoed heeft bovendien als voordeel dat het veel minder aansturing vergt van de familie dan de retailpoot.’

Waar is het misgegaan bij Blokker?

‘Blokker moet het hebben van het middensegment en daaronder, maar daar zijn de klanten massaal weggelopen naar Bol.com en andere webwinkels of naar prijsvechters als Action. Bol heeft een ontzettend dominante positie verworven binnen Blokkers doelgroep, met een heel ander model – snelle leveringen, onbeperkt aanbod – waar de oude fysieke winkels moeilijk tegen op kunnen boksen.’

Heeft Blokker zitten slapen?

‘Nee, zeker niet. Je kunt Jaap Blokker, tot zijn dood in 2011 de eigenaar, misschien verwijten dat hij de gevolgen van het internettijdperk niet goed heeft aangevoeld. Maar daarna heeft Blokker meermaals geprobeerd om zijn propositie aan te passen. Om zich de Action van het lijf te houden probeerde Blokker bijvoorbeeld een wat hoger segment aan te spreken, met duurdere merken, een op zich prima gelukte metamorfose van de winkels en een reclamecampagne met Sarah Jessica Parker. Maar daarmee vervreemdden ze de oude doelgroep van zich, terwijl de rijkere klanten onvoldoende kwamen. Die zagen Blokker toch vooral nog als die goedkope winkel met emmertjes en dweilen, niet als de plek waar ze mooi servies gingen kopen, hoewel Blokker dat wel probeerde te zijn. Inmiddels gaat Blokker weer voor een wat volksere uitstraling, maar ze zijn toch een flink stuk van hun klanten kwijtgeraakt aan Action en Bol.com, en die komen niet zo snel weer terug.’

Hoe moet het verder met Blokker?

‘Ik zou het briljant vinden als investeerder Marcel Boekhoorn, de nieuwe eigenaar van Hema, ook Blokker zou overnemen. Dat zeg ik alleen op basis van m’n gevoel, ik heb geen enkele aanwijzing dat Boekhoorn daadwerkelijk in de markt is voor Blokker. Maar ik zou het een geniale zet vinden als Blokker en Hema zouden samengaan. Je zou dan heel veel geld kunnen besparen door locaties te saneren, want Hema en Blokker zitten vaak naast elkaar in de winkelstraat. En ze richten zich ongeveer op dezelfde doelgroep, met een gelijksoortig assortiment. Het alternatief van samengaan is dat Hema en Blokker elkaar gaan doodvechten. Hema is ook wanhopig op zoek naar groei en zal Blokker dus moeten aanvallen, en dat wordt een bloedbad.’

Zegt u nu: ofwel Blokker gaat verder als Blema of Hokker, of het is einde verhaal voor de winkelketen?

‘Datzelfde kun je zeggen van de Hema, dat weliswaar een iets sterker merk is, maar ook in problemen verkeert. Als ze elkaar volledig gaan beconcurreren wordt het een slagveld. Dus de enige remedie is samengaan.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.