'Bankshop' nieuw jasje voor bestaande diensten

Een glazen pui, drie tot acht medewerkers die vrij zijn van administratieve rompslomp: ABN Amro gaat zijn 4,5 miljoen particuliere klanten de komende jaren bedienen vanuit een nieuw type kantoor, de bankshop....

Van deze simpele bankwinkeltjes komen er 550. Daar kan de klant terecht om te pinnen en voor eenvoudige producten en diensten. Voor meer complexe zaken, zoals een hypotheek of dekking van zijn pensioengat, moet hij straks naar een van de tachtig grotere 'advieskantoren'.

Omdat veel van die grotere filialen ook een bankshop zullen omvatten, krimpt ABN's netwerk drastisch: van de negenhonderd vestigingen nu, naar minder dan zeshonderd. Kosten: van deze operatie: tweehonderd miljoen euro. Opbrengsten: vierhonderd miljoen euro per jaar vanaf 2004.

Bovendien wil de bank zo de consumenten weer binnen de poorten zien te krijgen. Want die hebben de laatste twee jaar ABN Amro massaal verruild - voor nieuwe alternatieven als Spaarbeleg van verzekeraar Aegon, de spaarrekening van Albert Heijn en beleggen via internet bij Alex. 'Wij hebben ons laten verrassen door de snelheid van die ontwikkeling', erkende donderdag Floris Deckers, hoofd ABN Amro Nederland.

Toch heeft zijn bank er bewust niet voor gekozen om filialen in supermarkten te openen, zoals Rabobank en bank-verzekeraar Achmea van plan zijn. 'In het buitenland hebben wij daarmee wel geëxperimenteerd', vertelde Deckers, 'maar onze ervaringen waren niet al te goed. Bankieren in de supermarkt blijft beperkt tot simpele zaken als geld trekken, of bijstorten op een spaarrekening.'

Daarop wordt niet of nauwelijks verdiend - en een bank met te hoge kosten zit niet echt te springen om flinterdunne marges. Zelfs de tot voor kort zo begeerlijke hypotheekmarkt, waar Rabobank een prijzenslag ontketende, laat ABN Amro links liggen.

In de laatste maanden van het vorige jaar zag de bank zijn aandeel met ongeveer eenderde teruglopen. 'Gezien onze rendementsnormen beginnen wij op een hypotheek pas te verdienen vanaf een rente van 4 procent', legde Deckers uit, 'en de gemiddelde marge ligt daar nu onder.'

Met de nieuwe winkels hoopt ABN Amro beter op prijs te kunnen concurreren. Want daaruit verdwijnt vooral het roemruchte back-office, de administrateurs en afdoeners van al die betaal- en spaarrekeningen. De medewerkers die overblijven, kunnen zich daardoor voortaan 'voor 70 tot 90 procent' concentreren op verkoop en advies, stelde Deckers.

De operatie doet sterk denken aan de kantoorvernieuwing die Rabobank onlangs aankondigde. Van die vergelijking wilden Deckers en Collee niets weten.

Nieuwe diensten of producten lanceerden zij gisteren niet: de bankshops en advieskantoren verkopen straks het bestaande pakket in een nieuw jasje. Onder die fraaie nieuwe outfit draagt de bank oude problemen met zich mee. Zoals het betalingsverkeer, waarop de bank nog altijd verlies maakt. Besparingen zijn nauwelijks nog mogelijk, want, zo zei Collee, de efficiency van het Nederlandse systeem voor pinnen en gireren 'kent zijn weerga in de wereld niet'.

ABN Amro is van oudsher op haar best als bank voor bedrijven, vooral de grotere. Op de particuliere markt neemt de bank de derde plaats in, achter Rabobank en ING (lees: Postbank). En aan die consument valt steeds moelijker geld te verdienen, zoals Deckers en Collee zelf aangaven - zeker voor een bank die zichzelf zulke hoge financiële normen oplegt.

En toch investeert ABN Amro tweehonderd miljoen euro in een kantoorhervorming die vooral op die consument gericht lijkt. Waarom? 'Zonder de particulier kan de bank haar producten niet kwijt, bijvoorbeeld de aandelen van een bedrijf dat zij naar de beurs brengt', zegt David van der Zande, analist bij Effectenbank Stroeve.

Vraagje aan Collee: dus dat dure betalingsverkeer vormt voor ABN Amro gewoon marketing-kosten? Antwoord: 'Dat zijn uw woorden.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.