'Aanpak schuldhulpverlening en armoede moet eenvoudiger'

De aanpak van armoede en schuldhulpverlening moet veel eenvoudiger en ook de overheid moet zich gaan opstellen als een fatsoenlijke schuldeiser. Dat bepleiten gemeenten en maatschappelijke organisaties die betrokken zijn bij de armoedebestrijding.

Grote rommelmarkt in de Jaarbeurs Foto anp

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), de koepel van sociale diensten (Divosa), de brancheorganisatie voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren (NVVK) en de koepel voor maatschappelijke dienstverlening en sociaal werk (MO-groep) overhandigen vandaag een pamflet aan de Tweede Kamer met daarin een reeks voorstellen om' dit groeiende maatschappelijke probleem effectiever te bestrijden'.

Armoede is een toenemend probleem, stellen de organisaties Eenvijfde van de Nederlandse huishoudens heeft te maken met problematische schulden. 'De huidige regels belemmeren mensen om uit hun schulden te komen', zegt René Paas, voorzitter van Divosa. 'Erger nog, het huidige stelsel veroorzaakt meer of nieuwe schulden. Dat weerhoudt mensen ervan actief deel te nemen aan de samenleving.' Ondertussen geven gemeenten veel meer uit aan bijzondere bijstand dan ze van het rijk ontvangen.

Door bijvoorbeeld alle schuldeisers gelijk te stellen, wordt het saneren van schulden gemakkelijker. Nu komt de overheid (belastingdienst, verkeersboetes via het CJIB) als eerste langs waarbij veel mensen met schulden vaak in de problemen zijn gekomen door de boetes die de overheid oplegt.

Wijkteams

Volgens de vier organisaties werken gemeenten hard aan effectievere schuldhulp onder andere in wijkteams. Tachtig procent van de vragen die daar binnenkomen gaat over financiële zaken. Medewerking vanuit het rijk is daarbij noodzakelijk. 'Als gemeenten eerder kunnen ingrijpen, kunnen problemen beperkt blijven. Hoe groter de schulden, hoe hoger de kosten zijn, niet alleen voor gemeenten en bijvoorbeeld woningcorporaties, energiemaatschappijen en zorgverzekeraars, maar ook voor de maatschappij als geheel.'

Steeds meer mensen komen in financiële problemen. Paas: 'Eind 2014 becijferde het Sociaal Cultureel Planbureau dat de samenleving voor twee miljoen mensen te ingewikkeld is geworden. Ov-chipkaart en internetbankieren, laat staan aanvragen van toeslagen, ze raken erin verstrikt.' Maatregelen die worden voorgesteld variëren van het vergroten van de financiële weerbaarheid van jongeren via het onderwijs, het vereenvoudigen van de uitbetaling van uitkeringen en toeslagen en het wegnemen van belemmeringen voor het saneren van vorderingen.

Meer over