The Motions. Rudy Bennett, Robbie van Leeuwen, Sieb Warner en Henk Smitskamp.
The Motions. Rudy Bennett, Robbie van Leeuwen, Sieb Warner en Henk Smitskamp. © RV

Vergeet Golden Earring: The Motions waren de eersten van de nederbeat

En naar eigen zeggen ook de besten

Ze waren de eersten en naar eigen zeggen de besten van de nederbeat: The Motions. Pioniers waren ze, en de beste van Den Haag. The Golden Earring? Nee joh, die kwamen net kijken. Vandaag verschijnt de The Motions-oeuvrebox.

Terwijl de eerste afgebroken stoelpoten door de zaal vlogen en dolle teenagers in de gordijnen klommen, stond de 21-jarige Rudy van den Berg tussen de coulissen van het Kurhaus te kijken naar de verrichtingen van The Rolling Stones.

Van den Berg had even daarvoor onder zijn artiestennaam Ritchie Clark opgetreden in het voorprogramma van de Stones, met zijn bandje The Ricochets: beschaafde, Shadows-achtige gitaarpop, nette pakkies. Heel wat anders dan deze ruige Engelsen.

Stevigere aanpak

De Earrings waren een krakkemikkig bandje vergeleken met ons

The Ricochets zouden nog datzelfde jaar hun naam veranderen in The Motions. 'Ritchie Clark' werd Rudy Bennett. Ze wilden het steviger aanpakken, niet Stones-achtig maar melodieuzer, zoals The Beatles en The Kinks, met af en toe (zeldzaam in de vroege nederbeat) wat soul. Robbie van Leeuwen, gitarist en creatieve vormgever van de Ricochets, had wel iets met dat genre.

It's Gone verscheen in het voorjaar van 1965, hun eerste single. En een vroege Haagse beatsingle, maanden vóór Please Go van The Golden Earrings. The Motions waren pioniers en de populairste band van Den Haag.

'En de beste', zegt Bennett, 75 jaar oud inmiddels, thuis in zijn huidige woonplaats Amstelveen. Voor hem op tafel ligt Wonderful Impressions, het compacte Motions-oeuvreboxje dat vandaag verschijnt.

The Motions

The Motions: Wonderful Impressions (7 cd’s van The Motions, 1 cd van Galaxy-Lin)

Universal

Rudy Bennett live: 29/4, Golden Years Of Dutch Pop Music LIVE, Hart van Holland, Nijkerk.

'De Earrings waren een krakkemikkig bandje vergeleken met ons. Robbie van Leeuwen was een geweldige gitarist en songschrijver. Sieb Warner gold als de beste drummer van Den Haag. Henk Smitskamp was een kanjer van een bassist. En ik, ja, ik kon zingen. De Earrings? George Kooymans was echt goed, maar als band waren we ze de baas. We waren wat ouder dan zij, een stukje verder, ook qua apparatuur en technische kennis. Ze stonden bij onze optredens te gluren hoe we dat allemaal deden.'

Een maand nadat de Earrings hun debuutsingle Please Go hadden uitgebracht, waren The Motions al aan hun eerste dikke landelijke hit toe: Wasted Words (nummer 3 in november 1965). Het protestlied zou hun beroemdste hit blijven, met - in goede Haagse beattraditie - een tekst in aandoenlijk gammel Engels, om over de huidige connotatie van de goedbedoelde woordkeuze nog maar te zwijgen: 'In the States negroes fight for freedom/ The slogans they cry aren't wrong.'

Gescheiden wegen

Ik ontdekte dat cola goed was om de keel te smeren. Liters dronk ik ervan, tot ik klachten kreeg

Het is een wonderlijke discografie, die van The Motions. De eerste twee albums, Introduction to The Motions (1965) en Their Own Way (1966), zijn hem het dierbaarst: de pure beatjaren met Robbie van Leeuwen, die daarna opstapte. 'Drie redenen', somt Bennett op. 'Eén: ambitie. Twee: hij was het toeren zat. Drie: hij had constant ruzie met Sieb Warner.'

Van Leeuwen zou internationale triomfen vieren met zijn nieuwe band Shocking Blue. Bennett bleef bij The Motions. De 'hippieplaat' Impressions Of Wonderful (1968) en Electric Baby (1969) zijn 'vergeten' Motions-albums, de bandbezetting wisselde en hitsucces hadden ze steeds minder, maar vitale platen zijn het wel.

'We traden ontzettend veel op', zegt Bennett. 'Ik ontdekte dat cola goed was om de keel te smeren. Liters dronk ik ervan, tot ik klachten kreeg. Een maagverknettering of zoiets dergelijks.'

Minder enthousiast is Bennett, die op het hoogtepunt van het Motions-succes ook solohits had (de Tim Hardin-cover How Can We Hang on to A Dream met name) over de twee 'zwarte schapen' van de discografie: de hitcompilatie Songbook (1967) en Sensation (1971).

'Songbook werd uitgegeven door het jongerentijdschrift Teenbeat. Tussen de liedjes door staan rare interviewfragmenten met ons. Afschuwelijk. Kan ik niet naar luisteren. Sensation werd uitgegeven door een supermarktketen. Lucratief, daarom deden we het. Ik was ondertussen zanger en manager tegelijk. Na die plaat ben ik gekapt.'

Bijzondere toevoeging aan de box is een cd met de twee albums van Galaxy-Lin, de band die Robbie van Leeuwen in 1973 oprichtte ná zijn Shocking Blue-successen: gedistingeerde poprock, gedragen door elektrische mandoline in plaats van gitaar. Van Leeuwen vroeg Bennett als zanger: een halve Motions-hereniging dus.

Hij zingt nog steeds, Rudy Bennett, in de succesvolle nederbeat-karavaan Pioniers van de Nederpop, met Johan Derksen als spreekstalmeester. Daarna gaat hij het theater in met het programma Rot op met je geraniums! Hij heeft de smaak te pakken.

'Met de 'Pioniers' zing ik altijd It's Gone en Wasted Words. Dat willen de mensen horen, maar we hebben met The Motions veel meer moois gemaakt. Leuk dat deze box er nu is, want die oude platen heb ik zelf niet eens meer.'