On Your Feet!, Shock en Your Name

De nieuwe oogst

Wat kwam er de laatste dagen weer voor moois bij in het cultuuraanbod? De Volkskrant-specialisten kiezen hun favorieten, van een kleurrijke, komische musical tot een fraaie Japanse anime.

1. Theater: On Your Feet!

recensiespiegel

Door Stage Entertainment. Beatrix Theater, Utrecht. Daar dagelijks voor onbepaalde tijd.

On Your Feet! is het type musical waar je met lage verwachtingen naar binnen loopt, maar waar je opgetogen en met stevig bijgestelde mening de zaal weer verlaat. De musical over het leven van het koningskoppel van de latin pop, Gloria en Emilio Estefan, is swingend, vlot, kleurrijk, komisch, en neemt het publiek mee naar Miami, Havana en nog veel meer zonnige oorden. Dé crowdpleaser van dit musicalseizoen lijkt te zijn gevonden.

Joris Henquet

2. Theater: Herman van Veen in Carré

In Carré t/m 10 december. Tournee.

Herman van Veen zet in Carré nostalgie om in weemoed, zonder sentiment, en levert euforie tot in de nok van het theater. In zijn nieuwe lied- en zangshow beperkt hij dit keer het aandeel sketches, grappenmakerij en clownerie tot een minimum. Gewoontegetrouw neemt de artiest na twee uur afscheid, maar vervolgt de show doodgemoedereerd met toegiften en een processie met zijn team door Carré. Zolang het publiek blijft klappen, zal hij zingen.

Hein Janssen

3. Theater: Shock, de thrillermusical

recensiespiegel

Door Theater Terra. Tournee t/m 9/2.

Vijf jonge actrices, sommige bekend van televisieseries, spelen levensechte hartsvriendinnen die een pakkend en spannend mysterie ontrafelen. Maar de 'roem binnen handbereik'-belofte waarmee Shock, de thrillermusical (naar het gelijknamige boek van Mel Wallis de Vries) adverteert, is misschien het belangrijkste aspect van deze tienermusical. Gezien worden, op een podium staan of de voorpagina van een boek of blad halen? Bij Shock kun je in ruim vijftig theaters meedoen aan een fotowedstrijd. Hoofdprijs? Omslagmodel op het volgende youngadultboek van de populaire, goed verkopende schrijver.

Annette Embrechts

4. Film: Draken & deuntjes

recensiespiegel

Regie Arnaud Demuynck.

Het zijn grote en kleine thema's die aan de orde komen in Draken & deuntjes, een aangenaam voortkabbelend vijfluik uit de Noord-Franse animatiestudio Les Films du Nord. De sprookjesachtige kortfilms, ver verwijderd van de gebruikelijke animatie-confectiekost, worden aan elkaar gepraat door een uil die haar 5-pluspubliek graag 'cinemaatjes' noemt, en zijn elk in een andere stijl gemaakt. Niet elk verhaal is even interessant, en de ene (middeleeuwse) fantasiewereld blijkt fraaier of (ietsje) spannender dan de andere, maar de lieve, gemoedelijke sfeer blijft overeind.

Kevin Toma

5. Film: Your Name

recensiespiegel

Regie Makoto Shinkai.

Makoto Shinkai's Your Name is een fantasierijke en complexe animatiefilm, waarin een mooie stadsjongen en een verveeld plattelandsmeisje tijdens hun slaap af en toe van lichaam wisselen. Tegelijk gaat Shinkai's rijke vertelling over de eenvoudigste en herkenbaarste zaken: onlinedating, de afstand tussen geestelijk en lichamelijk contact, de wens een geliefde helemaal te kennen, verlangen naar de ware, en omgaan met eenzaamheid. Hij weet als geen ander hoe jongeren, in het prestatiegerichte en individualistische Japan kunnen worstelen. Surreëel, dromerig, poëtisch en fantasievol.

Berend Jan Bockting