Lil Louis
Lil Louis © Marjolein van der Klaauw

Lil Louis keert terug om de duivel te bestrijden

De aartsvader van de Chicago House gaat voor het eerst in lange tijd nieuwe muziek uitbrengen. Dominant thema is zijn strijd tegen de zielloosheid van de populaire edm. In de Marktkantine vroeg hij het publiek om feedback.

Hij was verantwoordelijk voor een van de allergrootste househits: French Kiss uit 1989, een nummer dat zelfs bij househaters in het geheugen gegrift staat. Want ook al zegt de titel je niets, drie seconden van deze klassieker van Chicago-dj Lil Louis (alias Marvin Burns) volstaan voor een aha-erlebnis. Op het moment suprême vertraagt de beat tot stilstand, waarna een juffrouw luid kreunend inzet - zó overtuigend orgastisch dat je je genoodzaakt ziet het volume terug te schroeven, uit vrees dat de buren onbetamelijk damesbezoek vermoeden.

French Kiss werd nummer 1 in bijna de hele westerse wereld. Lil Louis stond op de kaart. De man die nu als een van de aartsvaders van Chicago-house te boek staat, maakte na zijn monsterhit nog twee prachtige albums met bescheidener hitjes. En toen? Ja, niets eigenlijk. Stilte.

Na zeven jaar in de studio te hebben doorgebracht heeft Lil Louis naar eigen zeggen zestienhonderd (!) tracks opgenomen

Terug in de dancescene

Verrassend dus: afgelopen donderdag stond de inmiddels 55-jarige muzikant zomaar in danceclub Marktkantine in Amsterdam. Lil Louis heeft namelijk besloten weer in de dancescene te duiken. Al is er misschien meer sprake van pootjebaden. Na zeven jaar in de studio te hebben doorgebracht heeft Lil Louis naar eigen zeggen zestienhonderd (!) tracks opgenomen en gaat hij zes nieuwe albums uitbrengen. Maar zijn kindjes slingert hij niet zomaar de wereld in. Nee, de houseveteraan doet eerst in een tournee, de Lil Louis Album Review, steden als Londen, Parijs, New York en Chicago aan en draait daar een selectie van zijn nieuwe werk, waarna hij het publiek om een oordeel vraagt.

En Amsterdam wordt dus ook gepolst. In De Marktkantine moeten mobieltjes moeten worden ingeleverd, want er zou eens iets kunnen lekken. Fans worden voorzien van songteksten en vragenlijst op papier - Zou je dit nummer aanbevelen? Zou je dit nummer kopen? - en veranderen zo in een driehonderd man sterke focusgroep voor Louis' privé- marktonderzoek. Wat er vervolgens met onze bevindingen gebeurt? Welke tracks er uiteindelijk worden uitgebracht? Niemand weet het.

Strijd tegen de duivel

Dwars door de beat van Mixed Signals scheurt een souldiva haar stembanden aan stukken en wurmt zich een acid-bliepje omhoog

Voordat we mogen luisteren en onze mening noteren, moet de aartsvader van de house nog even kwijt waarom hij weer actief is. Hij wil relevant blijven, het publiek opvoeden en strijden tegen de hypercommerciële, door houseveteranen verketterde, edm (electronic dance music). Er komt zelfs een stripboek uit, waarin de held, dj Analog/Lil Louis, vecht tegen de duivel. In de toekomst woedt er namelijk een wereldoorlog tussen de liefhebbers van de soulfulle analoge house, de analytes, en die van het zielloze mechanische edm, de digitytes. In een Terminator-achtige plot gaat de duivel terug in de tijd om dj Analog om te leggen.

Zie de muziek als de soundtrack van het verhaal. Dertien gevarieerde nummers komen in de Marktkantine voorbij. Louis' romantische, melodieuze inborst krijgt de ruimte in Never Ending Song, dat klinkt als souldisco uit de jaren zeventig, met de anabole bassen van nu. Terwijl je van de roffelende technosnaredrum van Spitball vanzelf met je vuist in de lucht gaat pompen. Het mooist is als beide werelden samenkomen. Dwars door de beat van Mixed Signals scheurt een souldiva haar stembanden aan stukken en wurmt zich een acid-bliepje omhoog. 

Aanvankelijk maakt het publiek zijn danspasjes op de plaats, maar naarmate de avond vordert worden hoofden en ledematen losgegooid. Het blijft wel een raar gezicht: een publiek dat zich overgeeft aan de dansextase, maar consciëntieus pen en papier paraat houdt.