Bij Solange Knowles oogde het geheel als een bewegend schilderij en het klonk allemaal fantastisch.
Bij Solange Knowles oogde het geheel als een bewegend schilderij en het klonk allemaal fantastisch. © ANP

Jong talent schittert op dag twee van North Sea Jazz

Souldiva Gladys Knight maakt verwachtingen helaas niet waar

De zaterdag is op North Sea Jazz traditiegetrouw de dag van de grote publiekstrekkers, die dit jaar vooral afkomstig waren uit het popsegment.

Reikhalzend werd er uitgekeken naar de concerten van Gladys Knight die voor het eerst in vijfentwintig jaar in Nederland optrad en naar Solange, de jongere zus van Beyoncé, die vorig jaar zoveel indruk maakte met het album A Seat At The Table.

Anticlimax

Een bomvolle Nile (de grootste zaal met een capaciteit van ruim tienduizend man) wachtte om zeven uur op de komst van Gladys Knight (73), die een flinke in wit gestoken band mee had genomen. Ze was zichtbaar aangedaan door de warme onthaal, en bleek uitstekend bij stem. Jammer alleen dat ze naarmate het concert vorderde steeds meer in een kwebbelmodus raakte.

Toen het na een uurtje tijd werd voor haar grootste hits, onderbrak ze bijna ieder liedje met een nogal routineus babbeltje. Tijdens I Heard It Throught The Grapevine vertelde ze zo te horen voor de honderdste keer over Marvin Gaye die met hetzelfde liedje veel succesvoller werd. Weten we, zing nou maar door Gladys.

Lees verder onder de foto.

Het repertoire werd er ook niet beter op. Een medley van de twee beroemdste Hello's uit de popgeschiedenis (die van Lionel Richie en Adele) had ze niet nodig, en de Prince-medley waarmee ze een veel te lange bandintroductie besloot was benedenmaats, of liever gezegd zelfs aanstootgevend.

Toen bleef haar eigenlijk net wat te weinig tijd over om haar grootste hit Midnight Train To Georgia nog eens krachtig neer te zetten, wat toch een beetje een anticlimax was.

Prachtig, maar waar is het publiek?

Zo mooi, tot in de puntjes verzorgd en vooral anders, maak je het maar zelden mee

Een hoogtepunt dit jaar was het concert van Solange. Beeldschone choreografie, waarin een in rood gestoken zangeres met haar band en dansers fraai synchroon bewogen, en sterke, krachtig gezongen liedjes. Het geheel oogde als een bewegend schilderij en het klonk allemaal fantastisch.

Solange's repertoire bleek echter voor het grote publiek wat te moeilijk want je zag de aanvankelijk volle zaal langzaam leeglopen. Het was na elf uur, wat een oorzaak kon zijn. Of misschien werden er meezinghits gemist. Een raadsel toch want zo mooi, tot in de puntjes verzorgd en vooral anders als dat Solange zich presenteerde, maak je het maar zelden mee.

Lees verder onder de foto.

Britse jazz floreert

Niet dat de grote popnamen overigens al het publiek uit de kleine zaaltjes trok. Die waren bomvol met soms best moeilijk te behappen jazz. De hele avond door zag je het op de beeldschermen rond de zalen in Ahoy staan: Madeira is vol, Yenisei is vol en Volga is vol.

Precies de zaaltjes waar de jazzliefhebbers opzoek naar avontuur zich verzamelden. Veel indruk maakte het jonge Britse bandje Dinosaur met op trompet de geweldige Laura Jurd. Jurd trok de meeste aandacht met prachtig expressief spel, maar het was vooral in samenspel met haar sterke band dat ze echt van de grond kwam

Jazzrock die nooit zwaar op de hand was, maar altijd luchtig, soepel en speels bleef. Knap ook hoe Jurd behalve haar trompet ook nog synths en andere elektronica bediende.

Dinosaur is een van de vele jonge sterke Britse jazzbands die de laatste tijd opduiken. Op North Sea Jazz zijn dit jaar aardig vertegenwoordigd. Zo gaf ook saxofonist Shabaka Hutchings met zijn Zuid-Afrikaanse Ancestors een sterke show, waarin freejazz en Afrikaanse knap samenvloeiden.

En zondag, op de slotdag van de 42ste editie van North Sea Jazz zal Phronesis met big band ook nog veel indruk maken. Al moeten er ook dan weer harde keuzes gemaakt worden. Want tegelijkertijd staat de Britse Matthew Herbert met zijn Brexit Big Band op het programma.

Lees meer over het North Sea Jazz Festival

Jazz heeft duidelijk overhand op popmuziek op eerste dag North Sea Jazz
Op dag één van het 42ste North Sea Jazz festival is het Grace Jones die de meeste aandacht opeist met haar bodypaint, maskers en bij vlagen behoorlijk opzwepende muziek. Lees het verslag van de eerste dag.

Dit mag u niet missen op North Sea Jazz 2017
De Volkskrant zet de beste acts van deze editie van het North Sea Jazz Festival op een rij.

De diva keert weder: Gladys Knight op North Sea Jazz
Soulliefhebbers kijken er reikhalzend naar uit: na 25 jaar treedt de legendarische zangeres Gladys Knight weer op in Nederland. Wat zal ze zingen? Lees de voorbeschouwing op het concert. (+)