© KlunderBie
Ysaÿe: six sonatas op. 27
Frederieke Saeijs

Ysaÿe: six sonatas op. 27

Klassiek

Frederieke Saeijs' uitvoering hoort in de voorste voorhoede

Voormalig vioolmeisje Frederieke Saeijs is een musicienne met een uitgesproken persoonlijkheid geworden, zo blijkt op haar tweede cd, die ze geheel gewijd heeft aan de zes sonaten voor viool solo die de Belgische violist en componist Eugène Ysaÿe in 1923 componeerde. Hoewel het werk niet zo heel bekend is, is het intussen geen geheimtip meer en zijn er verschillende opnamen voorhanden. Saeijs' versie hoort absoluut in de voorste voorhoede.

De zes sonaten zijn heel verschillend van sfeer en lengte. Gemeenschappelijk kenmerk is dat de viool en haar techniek dragende factor zijn, maar nooit belangrijker dan wat de componist te zeggen heeft. Dat is niet gering. De muziek wemelt van allusies aan diverse genres en verledens, maar bevat ook allerlei special effects, waaronder zelfs kwarttonen.

Saeijs' uitvoering valt vanaf de eerste maten op door haar grote helderheid, maar gaandeweg is het nog boeiender te horen wat een fantastisch vertelster-in-muziek hier aan het woord is. Ze zet daarbij alles op alles, maar schuwt de onderkant van het spectrum niet en gaat in haar dialoog met Ysaÿes noten alles wat op epateren lijkt uit de weg. De opname versterkt dat nog met een prima balans tussen ruimtelijkheid en directheid.

Volg en lees meer over:

Reacties (2)

U hebt javascript nodig om een reactie achter te laten.
Plaats een reactie Nog 600 tekens
Uw waardering
  • ochblad -
    "maar bevat ook allerlei special effects, waaronder zelfs kwarttonen." Wat in godsnaam is er zo bijzonder aan kwarttonen? Een stuk (meerstemmige) muziek zònder kwarttonen te vinden zal veel moeite kosten.
  • Henny Meeuws -
    Wat een glorieuze bespreking Frederieke! Dat is een mooie afsluiter van 2015. Blijf in 2016 de sterren van de hemel spelen. We wensen je alle succes. Henny (en Hans) Meeuws-Tonnaer