Fagerlund klonk fantasieloos, Grieg en Sibelius toonden meer durf
© Marit Kytöharju

Fagerlund klonk fantasieloos, Grieg en Sibelius toonden meer durf

Concert (klassiek) - Kamus Quartet

Het strijkkwartet van huiscomponist Sebastian Fagerlund klonk fantasieloos en weinig kernachtig. Stukken van Grieg en Sibelius werden met meer durf gebracht.

Kamus Quartet (Klassiek)

Fagerlund, Grieg en Sibelius.
11/10, Concertgebouw, Amsterdam.

De Fin Sebastian Fagerlund (44) is 'composer in residence' van het Concertgebouw. Om inspiratie op te doen voor nieuwe stukken woonde hij enige tijd in de hoofdstad. Aan de Kloveniersburgwal werkte hij aan zijn tweede strijkkwartet, getiteld From the ground. De planmatig aangelegde, maar altijd veranderende grachtengordel zou model hebben gestaan voor het stuk.

Woensdagavond werd het in première gebracht door het eveneens Finse Kamus Quartet. Eerst klonk een ander Tweede strijkkwartet: het onvoltooide en tweedelige werk (in F) van Edvard Grieg. Het Kamus Quartet deed recht aan de volkse lyriek, schakelde mooi tussen de sferen en speelde met een felheid alsof het een Janácek-kwartet was. Alleen de afwerking kon beter.

Erg inspirerend vond Fagerlund de hoofdstad blijkbaar niet

En toen kwam Fagerlund. Hij laat de vingers van de strijkers fier over de snaren glijden, begeleid door een krachtige puls. De beste, pompende maten deden wat denken aan het werk van Joey Roukens. Maar zo ideeënrijk als Fagerlunds Octet dat deze zomer tijdens het Delft Chamber Music Festival klonk, zo fantasieloos en weinig kernachtig is dit strijkkwartet, dat veel weg had van een onvoltooide strijkkwarteteffectenalmanak. Erg inspirerend vond Fagerlund de hoofdstad blijkbaar ook weer niet.

Het slot van Sibelius' Voces intimae swingde bij het Kamus een stuk beter. Het werd een Sibelius in appel- in plaats van kerstboomgroen: de klank was fris in plaats van zwaarmoedig, er werd helder gefraseerd. Waar de middenstemmen zich een beetje op de vlakte hielden, speelde eerste violist Terhi Paldanius met durf, wat leidde tot een uitvoering die meeslepend was in haar originaliteit.