Een aangrijpende voorstelling over de impact van een verdwenen componist
© Ben van Duin

Een aangrijpende voorstelling over de impact van een verdwenen componist

Theater - Via Berlin en het Berlage Saxofone Quartet

Breaking the Silence

Door: Via Berlin en het Berlage Saxophone Quartet.
Gezien tijdens Oerol.
Theaterversie 8 en 9/12 in Theater Bellevue.
Daarna in Drachten, Den Bosch en Boxmeer.

Een geluidsopname kun je terugspoelen, een leven niet. In de aangrijpende voorstelling Breaking the Silence poogt de vrouw van een Russische componist (gemodelleerd naar Dmitri Sjostakovitsj) greep te krijgen op de raadselachtige verdwijning van haar man.

We horen zijn rustige, wat vermanende stem op band (Porgy Franssen). Zij (intens gespeeld door Dagmar Slagmolen) dwaalt koortsig door het stalinistische, hoekige decor van kale bureaus en glazen grensposthuisjes. Ze raakt verstrikt in kafkaëske gedachten, verwoord in een fraai rondcirkelende tekst van Sophie Kassies. De vrouw wil terughalen wat precies waar is gebeurd en welke rol ze daarin zelf speelde. Ging het om jaloezie? Was er woede in het spel? Of welke andere redenen had hij om haar advies te negeren zijn beruchte capriccio aan te passen aan de eisen van het dictatoriale systeem? Koos hij vrijheid waar zij veiligheid zocht?

De vier saxofonisten van het Berlage Saxophone Quartet spinnen om haar heen een muzikaal web van intrigerende emoties. Soms versterken ze de angst en huichelarij, dan weer verleiden ze haar tot gevaarlijke creativiteit. Componist Peter Vigh bewerkte composities van Sjostakovitsj en György Ligeti tot muziek voor vier saxofoons én taperecorders. Samen met typemachines maken die een prachtig slot, waarin zij de mentale gevangenis rond haar muzikale passie verbeelden door de opnamelinten kriskras te spannen. Onlangs speelden Via Berlin en het saxofoonkwartet het stuk in Moskou en Sint Petersburg. Moedige onderneming. Vanavond hoopt de groep weer op Russisch publiek: in Bellevue speelt Breaking the Silence met Russische boventitels.