Cato van Dijck
Cato van Dijck © Imke Panhuijzen

Cato van Dijck is de magische ceremoniemeesteres van de exotische groovemachine My Baby

Ga Cato van Dijck zien, ga My Baby aanschouwen - dat hoeft niet meer gezegd te worden. Want Cato van Dijck, aangezicht van My Baby, is gezien het afgelopen jaar, en zichtbaar geweest op alle grote festivals en in uitverkochte zalen in heel Europa. Maar als overtreffende bonus trad ze op tijdens het Isle of Wight-festival en - vooral - op 25 juni 2017 op Glastonbury, het grootse muziekfestival op aarde. Een ongekende tracklist voor een Nederlandse band.

In Volkskrant Magazine gaat ze terug naar dat spirituele moment, haar Groot Moment van Zijn in Glastonbury. In haar was op deze zomerse nacht een sjamanistische voorganger gevaren, zo vertelde ze het achteraf. Ze voelde superpower, deze doktersdochter uit Marken. 'Het waarom deed er niet meer toe, dit was een hoger spiritueel effect. Dit was een droom, niet verder denken, laat het hoogtepunt met rust.'

Het afgelopen jaar kwam hun album Prehistoric Rhythm, een onvoorspelbare melange van blues, dance, folk, soul en wereldmuziek. Wat je aan My Baby kunt horen, kun je nog beter aan hen zien. Want live is de band een exotische  groovemachine, met Cato van Dijck als magische ceremoniemeesteres.  Ook het komend jaar weer, ga dat zien.


Het gehele interview met Cato van Dijck

Vanaf haar 9de jaar staat Cato van Dijck op het podium. Als frontvrouw van My Baby stond ze deze zomer voor duizenden in Glastonbury. Alsof er een sjamanische priester in haar was gevaren.

Twaalf interviews om 2017 mee af te sluiten
Thierry Baudet leest al jaren geen kranten meer. Lose Yourself van Eminem is het lijflied van Anniko van Santen (Opsporing Verzocht). En Neelie Kroes snijdt dikke boeken doormidden, omdat dat makkelijker leest. Met twaalf personen die hun stempel op het jaar hebben gedrukt blikken we terug op 2017, én kijken we vooruit.