Streetwear is gepromoveerd van straat naar catwalk

Moderedacteur Bregje Lampe in Parijs

In Parijs wordt tot en met zondag de nieuwe wintermode voor 2017-2018 geshowd. Moderedacteur Bregje Lampe is erbij. 'Streetwear is van de straat naar de catwalk gepromoveerd.'

De straat heeft de stap naar de catwalk gemaakt. Of beter gezegd: het mode-establishment heeft de straat omarmd. Het beste voorbeeld van wat er momenteel aan de hand is in de modewereld is de samenwerking tussen Louis Vuitton en Supreme, die donderdagmiddag werd geshowd. Zeventien jaar geleden lagen de merken nog met elkaar in de clinch omdat Supreme zonder toestemming van Louis Vuitton het logo van het luxemerk op skateboards en andere spullen had geprint.

Louis Vuitton is een superchic Frans modehuis met dito clientèle, het Amerikaanse Supreme is een streetwearmerk - volgens modeblad i-D het 'coolste skatemerk ter wereld'.

Het mode-establishment heeft de straat omarmd

Slimme zet om een nieuwe en jongere clientèle binnen te halen

Louis Vuitton is groot geworden met lederwaren en maakt onder leiding van modeontwerper Kim Jones peperdure mannenkleding, Supreme is groot geworden met sweaters van dikke jersey en die maken ze nog steeds. 

Maar tot een paar seizoenen geleden zou geen enkele modeshowbezoeker - en showbezoekers zijn de beste graadmeters voor trends - het in zijn of haar hoofd gehaald hebben om in een dikke sweater van Supreme of ander streetwear-achtig spul in de rij voor een modeshow te gaan staan.

Nee, dan nu. Ik spotte vanmorgen bij Off-White, een gehyped label dat het erg goed doet bij millennials, meerdere Supreme sweaters, een bomber met het logo van Supreme en Nike en een donsjack uit een samenwerkingscollectie van Supreme en The North Face.

Kortom: streetwear is gewild. Dat is mede te danken aan de invloed van modeontwerper Demna Gvasalia, die met zijn modemerk Vetements al een paar seizoenen goede sier maakt met hoodies op de catwalk en die samenwerkingsverbanden aanging met onder meer Reebok, Champion en Juicy Couture. Dat zoveel merken het voorbeeld van Vetements volgen, komt omdat de peperdure kleding van Vetements ontzettend goed verkoopt.

Van Louis Vuitton is de samenwerking met Supreme ook slimme zet om een nieuwe en jongere clientèle binnen te halen voor wie de rest van de collectie nog te duur is. Streetwear, zoals sweaters en capuchontruien, is wat ze in de mode een 'instapproduct' noemen - vergelijkbaar met een flesje parfum - en daarom is het momenteel zo populair. Met streetwear hengelt het establisment naar de portemonnee van de millennials.

Op de website van Louis Vuitton is de hele modeshow te bekijken.