Piloot zonder hoofddeksel is een lulletje rozewater
©

Piloot zonder hoofddeksel is een lulletje rozewater

Stijladvies

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Jossine Modderman, hoofdredacteur LINDAnieuws en LINDA.tv

Wat een werk, geld en focus kost het om er zó uit te zien

Arme Sylvie Meis. 2017 was geen fortuinlijk jaar voor die kleine Frau. Haar comeback op de Nederlandse televisie stopte na een seizoen Wedden dat ik het kan; verloofde Charbel bleek geen begeerlijke miljonair maar een verkoper van toiletpotten - luxe, welteverstaan - en om belediging aan rampspoed toe te voegen, ruilde het Duitse RTL haar na negen trouwe jaren in voor een jongere versie. Er is maar één antwoord in de Stijlbijbel van Meis op zoveel tegenslag: met gestrekt been de perfectie in. Geen uitgelopen mascara, geen wallen van slaaptekort, geen rode neus van het huilen maar volkomen volmaaktheid. En zo zagen wij haar op het Ein Herz für Kinder-gala in onbetaalbare haute couture. Haar hele tournure zegt: 'Er is maar één prinses op het bal, en dat ben ik.' Het is trouwens best een geestige jurk, heerlijk malafide van uitstraling - en ook een tikje angstaanjagend. Ik hou er wel van. Kin omhoog voor een lange nek, handen in de zij voor een smalle taille, het ene been voor het andere voor de nodige elegantie en de blik op oneindig. Wat een werk, geld en focus kost het om er zó uit te zien. Het is alleen maar te bewonderen. Maar gelukkiger word je er niet van. Dus daarom zeg ik: wees maar eens een stukje minder perfect in 2018. Doe eens gek en eet ook het eigeel van het ei. Ga eens zonder make-up naar de bakker. Wat zeg ik: gá eens naar de bakker. Mooi jaar Sylvie!

Arno kantelberg, hoofdredacteur Esquire

Een uniform zonder hoofddeksel is als een kerstboom zonder piek

Piloten van KLM dragen vanaf volgende week niet meer de vertrouwde blauwe pet. De luchtvaartmaatschappij wil de uitrusting van de vliegers 'moderner en toegankelijker' maken. Bij andere maatschappijen, zoals easyJet, vliegen piloten ook zonder pet, aldus de KLM. Dat lijkt mij nou precies de reden waarom je die pet dus níét weg zou moeten doen.

Een piloot zonder pet is als een verkeersregelaar zonder hesje: al te veel functie heeft het niet, maar je ontleent er als drager wel een hoop autoriteit aan. De laurierkransen onder het KLM-logo, het kroontje erboven, de gouden band rondom, allemaal etiketten van overwicht. Uit eigen onderzoek blijkt dat passagiers exact 19 procent meer vertrouwen hebben in de goede afloop van een vlucht als de piloot een pet draagt.

En er is het esthetische aspect. Of je nu piloot, conducteur of kap'tein Iglo bent, een uniform zonder hoofddeksel is als een kerstboom zonder piek, Superman zonder cape. Als bewijs voer ik op: Evert van Dijk, de beroemde oceaanvlieger die we hier zien in 1940, zojuist onder de handen van de Duitsers ontkomen uit Oslo. Van Dijk wist hoe hij een pet moest dragen (klein beetje schuin), wat hij hier extra gezaghebbend aftopt met double breasted-knopen en peak lapels. Deze man straalt Klasse uit met de K van KLM, wat iets anders is dan 'modern en toegankelijk' met de L van lulletje rozewater.