Iemand in het kabinet moet die paljasmuiltjes van Hugo de Jonge van repliek dienen
©

Iemand in het kabinet moet die paljasmuiltjes van Hugo de Jonge van repliek dienen

Stijladvies

Jossine Modderman en Arno Kantelberg geven elke week ongevraagd stijladvies aan bekende mensen.

Arno Kantelberg, hoofdredacteur Esquire

We zien hier Eric Wiebes op de officiële persfoto, geschoten op zijn ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Het eerste wat opvalt is het reepje vlees dat zich openbaart tussen broekspijp en sok. Opvallend, zo'n inschattingsfout van een man die door Rutte een 'sterk strategisch denker' wordt genoemd. De strategische denker had kunnen voorzien dat broekspijpen omhoog bewegen als er gezeten wordt. Wiebes had de sokken kunnen ophalen, maar beter had hij kousen tot over de kuiten kunnen dragen. Zeker een minister van Klimaat moet weten dat voorkomen beter is dan genezen.

Waarom die kantige voorkant? Punten en hoeken bewaar je voor de das

'Wanna know if a guy is well dressed?', vroeg Esquire-columnist George Frazier zichzelf ooit af. Om te antwoorden met: 'Look down'. Een man die de staart tussen de benen heeft, noemen wij een held op sokken - om aan te geven hoe elementair de rol van schoenen in het leven van de man is. Schoenen zijn het fundament onder je outfit. Daarom ben ik geen vriend van de puntschoen, die ielige klapschaats die elke reus lemen voeten bezorgt. De schoenen van Wiebes zijn weliswaar officieel geen puntschoenen, maar dat is omdat de tram er de punten heeft afgereden. Waarom die kantige voorkant? Punten en hoeken bewaar je voor de das. Kies een brogue of een Oxford met ronde neus. Of een halfhoog laarsje in zwart glimmend leer. Iemand in het kabinet zal die paljasmuiltjes van Hugo de Jonge van repliek moeten dienen.

Jossine Modderman, hoofdredacteur LINDAnieuws en LINDA.tv

Ginevra is niet gezegend met charisma (of een perfect zittende bh) en dan doet zo'n Alaïa niet veel voor je

Twee weken geleden overleed Azzedine Alaïa, de kleine modeontwerper met grote interesse in de vrouwelijke anatomie. De zoon van Tunesische boeren beleefde zijn hoogtijdagen in de jaren tachtig, toen sterren als Grace Jones, Madonna en Tina Turner zich in zijn ieniemini ultrastrakke gebreide jurkjes persten. Zijn laatste show was de wintercollectie 2017 en daarin liet hij een fraai staaltje zien aan zwierige lange jurken en supermooie mantels. Beeldhouwwerken van stof, met een scheut glamour, want Al zou Al niet zijn zonder een veer hier en wat franje daar.

Een jurkje sprong eruit en dat draagt Ginevra Bulgari. Zij is de dochter van de Italiaanse juwelenmaker Nicola Bulgari die de tel van zijn euro's ten noorden van een miljard is kwijtgeraakt. Maar u kent haar natuurlijk van The Lack, die film die sinds 2014 wacht op een IMDb-recensie. Terug naar de kleertjes. Het vlaggenschip van 'Alaïa 2017' is bedoeld voor een betonnen lijf, bij alle andere lichaamstypen wordt het een gevalletje met gaten erin. Ginevra is niet gezegend met charisma (of een perfect zittende bh) en dan doet zo'n Alaïa niet veel voor je. Het wit maakt het plaatje niet begeerlijker, zomin als de zuinige glimlach van de bevoorrechte millennial. Al met Al blijft het een bloedeloze bedoening. Miljoenen aan smaragden om je nek veranderen daar niet veel aan.