Netflix, een van de geselecteerde bedrijven.
Netflix, een van de geselecteerde bedrijven. © ANP

Hoe belangrijk zijn betere gebruikservaringen voor bedrijven?

Hoe moeilijk kan het zijn?

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: de (beurs)waarde van gebruikservaringen.

Waarom zou je als bedrijf willen investeren in gebruiksvriendelijke producten en diensten? Die vraag wordt interactieontwerpers vaak gesteld. Is er, in goed zakenjargon, een business case?

De twee partners van het interactiebureau Teehan+Lax vroegen zich in 2006 af of bedrijven die betere gebruikservaringen bieden het beter doen op de beurs, immers een indicator voor zakelijke prestaties. Ze stelden vier criteria op die volgens hen erop duiden dat een bedrijf vooroploopt in gebruikservaringen (user experience of UX):

1-) zorgvuldig ontworpen producten en/of website;
2-) een geschiedenis van innovatie;
3-) trouwe gebruikers;
4-) zaken met ze doen is een positieve ervaring.