De etalage van de Britse modeketen Topshop in Amsterdam
De etalage van de Britse modeketen Topshop in Amsterdam © ANP

Foto magere paspop ontketent debat in Engeland

#poorbodyimage

De 23-jarige Britse Becky Hopper maakte vorige week een foto van de benen van haar vriendin Georgia, naast die van een paspop van een vestiging in Hull van de Britse modeketen Topshop. Zij plaatste de vergelijking vervolgens op Twitter met de hashtags #poorbodyimage ('#slechtlichaamsbeeld') en #irresponsible ('#onverantwoordelijk').

Het bericht werd in korte tijd duizenden keren gedeeld en ontketende een nationale discussie over een ideaalbeeld van de vrouw, dat in stand zou worden gehouden door de onrealistische maten van etalagepoppen.

Topshop werd in het defensief gedrongen en liet in een persverklaring weten 'prioriteit' te geven aan het tentoonspreiden van een 'gezond beeld' van vrouwen. Maar: 'Paspoppen zijn gemaakt van kunststof en moeten aan bepaalde afmetingen voldoen, anders kunnen ze niet worden aan- of uitgekleed. Dit is niet bedoeld als representatie van het gemiddelde vrouwenlichaam.'

Het is niet de eerste keer dat modemerken onder vuur liggen om hun paspoppen

Het is niet de eerste keer dat modemerken onder vuur liggen om hun paspoppen. Onder druk van de kritiek verwijderden winkelketen Primark en lingeriemerk La Perla deze zomer paspoppen met uitstekende ribben. Het Britse Debenhams plaatste in al haar 170 winkels etalagepoppen met maat 44 - ruim meer dan de maat 36 van de gefotografeerde vriendin en veel ruimer dan de maten van de Topshop-pop.

Becky Hopper is inmiddels uitgegroeid tot een woordvoerder voor 'echte maten'. Haar pleidooi: modewinkels moeten paspoppen plaatsen in alle maten. Topshop heeft nog niet aangekondigd haar dunne poppen te vervangen.