Jasper van Kuijk
Jasper van Kuijk © Aurelie Geurts

Fietsen verboden, maar wordt hier het werkwoord of de fiets zelf bedoeld?

Hoe moeilijk kan het zijn

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: microcontent.

Ik breng mijn zoontje naar school. Hij op zijn fietsje, ik op de mijne. Bij het hek voor het schoolplein houd ik in. Er hangt een bordje: 'Fietsen op het schoolplein verboden'. Lichte paniek overvalt me. Wordt 'fietsen' hier gebruikt als werkwoord of als zelfstandig naamwoord? Oftewel: mogen we niet op het schoolplein fietsen of mogen onze fietsen niet op het schoolplein komen?

Dit bordje is een typisch voorbeeld van microcontent, door gebruiksgemakgoeroe Jakob Nielsen beschreven als korte tekstfragmenten of zinnen die een kernboodschap moeten overbrengen (wat de inhoud is van een artikel, website of mail) of een actie moeten uitlokken (niet fietsen op het schoolplein).

Onlinemicrocontent

Nielsen ging voor zijn beschrijving uit van gebruik in een onlineomgeving, waar microcontent vaak contextloos rondzwerft. De beschrijving van een webpagina bijvoorbeeld zul je vaak terugzien in een lijst met zoekmachineresultaten, zonder enige verdere informatie. Daardoor luistert de inhoud van vooral onlinemicrocontent heel nauw.

Een onlinekrantenkop wordt op de site soms nog vergezeld van een plaatje, subtitel en misschien zelfs een korte samenvatting. Maar als dat artikel daarna via sociale media wordt gedeeld of in een lijstje wordt geplaatst ('10 meest gedeelde artikelen'), dan blijft alleen de titel over om alle informatie over te brengen én mensen te verleiden. Dat is waarom artikelen in de papieren krant vaak een totaal andere kop hebben dan online: in de krant weet de koppenmaker zeker dat de lezer de context erbij krijgt.

Ik draai me om naar de vader achter me, wijs naar het bordje en mompel: 'Slechte microcontent'

Ik overzie het schoolplein en mijn oog valt op fietsenrekken vol kinderfietsen en ook enkele exemplaren van ouders. Dus óf we hebben hier te maken met een schoolplein vol anarchisten (zou kunnen, het is een Montessorischool) óf het fietsen in 'Fietsen op het schoolplein verboden' verwees naar het werkwoord. Ik concludeer dat lopen met de fiets aan de hand waarschijnlijk wel mag. Het bordje had dus beter kunnen zijn: 'Niet fietsen op het schoolplein'.

Achter mij is inmiddels een kleine file van ongeduldige ouders en kinderen ontstaan. Ik draai me om naar de vader achter me, wijs naar het bordje en mompel: 'Slechte microcontent'.

Hij kijkt me vragend aan. Misschien had ik mijn microcontent duidelijker moeten formuleren.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk