Deze moslima's laten zien dat hoofdbedekking en stijl uitstekend samengaan

En daar spelen grote modemerken als Dolce & Gabbana op in

Grote modemerken ontdekken de islamitische markt, mede dankzij de zogenoemde 'hijabista's': invloedrijke moslima's die op sociale media laten zien dat hoofdbedekking en stijl uitstekend samengaan.

Volle lippen, een glanzende huid en lange dunne benen: Halima Aden heeft de uiterlijke kenmerken van een succesvol model. Toch is Aden anders dan haar collega's: de 20-jarige Somalisch-Amerikaanse draagt een hoofddoek. Tijdens fotoshoots, op de catwalk en zelfs toen ze in december 2016 meedeed aan de missverkiezing in haar thuisstaat Minnesota. De bikinironde liep ze in boerkini.

Afgelopen februari liep Aden mee in de show van het label van Kanye West. Inmiddels heeft ze een contract bij het grote modellenbureau IMG en heeft ze op de cover gestaan van Vogue, Harper's Bazaar en Allure.

Strategische zet

Hijab/nikab

Volgens de Koran moeten mannen en vrouwen er bescheiden uitzien. Vrouwen behoren zich te bedekken zodat ze gewaardeerd worden om hun innerlijk in plaats van hun uiterlijk. In welke mate dit moet, is open voor interpretatie. Een nikab bedekt het hele lichaam behalve de ogen, terwijl bij bijvoorbeeld de tulband de nek en het gezicht zichtbaar blijven. De meeste Nederlandse moslima's die hun hoofd bedekken, dragen een hijab. Hiermee worden hals en haar bedekt door een of twee sjaals.

Moslimvrouwen worden zichtbaarder in de modewereld. In een reclame voor H&M uit 2015 was het gesluierde Engelse model Mariah Idrissi te zien. Tijdens de New York Fashion Week in 2016 stuurde de Indonesische islamitische ontwerper Anniesa Hasibuan al haar modellen met hoofddoek de catwalk op. Westerse merken die oorspronkelijk niet veel aanbod voor islamitische vrouwen hadden brengen moslimcollecties uit. Dolce & Gabbana lanceerde voor de vierde keer een abaya- en hoofddoeklijn en Burberry maakte een speciale ramadancollectie met jasjes, kaftans, bloezen, tunieken en feestelijke jurken voor tijdens het Suikerfeest. Ook ketens als Mango en Zara maken collecties toegespitst op moslimvrouwen. En sportmerk Nike introduceert volgend jaar een hoofddoeklijn, Nike Pro-Hijab.

Een strategische zet, aangezien moslims steeds meer uitgeven aan kleding. Volgens het rapport 'State of Global Islamic Economy 2016-2017' was dit in 2015 een bedrag van 243 miljard dollar (207 miljard euro), maar in 2021 zal dit zijn gestegen naar 381 miljard dollar. De groei in deze sector was 5,7 procent, terwijl de wereldmarkt met 3,5 procent groeide.

Zo zien mensen dat we niet allemaal een boerka dragen

Een drijvende kracht zijn 'hijabis-ta's': 'fashionista's' met een hijab. Vrouwen die van mode houden, maar wel de regels van de islam volgen. Met miljoenen volgers op haar sociale-mediakanalen is de Rotterdamse vlogger Ruba Zai (23) misschien wel de bekendste hijabista ter wereld. 'Ik begon met een YouTubevideo waarin ik liet zien hoe ik mijn hoofddoek omknoopte. Die is inmiddels ruim drie miljoen keer bekeken.' Eerder was Zai te zien in de Nederlandse Vogue en was ze te gast bij Jinek. Zai is in juni gevraagd als gezicht van de eerste ramadancollectie van Dolce & Gabbana. Hoofdontwerper Stefano Gabbana was haar Instagramkanaal 'hijabhills' gaan volgen, waarna hij haar benaderde. Zai: 'Dit soort campagnes helpt bij de representatie van moslimvrouwen. Zo zien mensen dat we niet allemaal een boerka dragen.'

Hijabista's willen het heersende beeld van de moslima als onderdrukte vrouw veranderen, zegt blogger Seyma Erdogan (28). Op haar Instagrampagina 'seymatje' deelt ze foto's van zichzelf in kleurrijke outfits en met piekfijne make-up, altijd met bijpassende hoofddoek. 'Ik ben islamitisch, maar wil er niet uitzien als een oma.' Voorheen was ze doktersassistent, maar inmiddels verdient ze haar geld met gesponsorde posts op sociale media. Ze heeft meer dan 275 duizend volgers. De foto's maakt ze zelf met een statief, of ze vraagt het aan haar man, met wie ze zes jaar getrouwd is.

Kritiek

Ik ben een vrouw: ik wil er gewoon mooi uitzien

Erdogan hoopt jonge vrouwen die twijfelen om een hoofddoek te gaan dragen te inspireren. 'Het is spannend van de één op de andere dag je hoofd te bedekken. Ik wil laten zien dat het niet zo zwaar hoeft te zijn.'

Erdogan krijgt wel kritiek op haar Instagram, vooral van streng-religieuze moslims, die stellen dat ze het geloof niet op de juiste manier uitdraagt. Wat volgens critici wel de juiste manier is? Erdogan: 'Je mag alleen het gezicht zien, boezem, oren en nek moeten bedekt zijn, en het dragen van make-up is verboden. Maar ik ben een vrouw: ik wil er gewoon mooi uitzien.' De kritiek vindt Erdogan onzin: 'Ik hou me niet aan alle regeltjes, maar doe mijn best. Genoeg vriendinnen van mij dragen geen hoofddoek, zij belijden het geloof op hun manier. Dat is óók goed.'

De Delftse hijabista Asuman Eroglu (33), vroeger economiedocent, heeft haar eigen zaak in Rotterdam: Asude Moda. Hier verkoopt ze moderne, bedekkende kleding, zoals lange trenchcoats en hoofddoeken in glanzende stoffen. De bezoekers zijn jonge vrouwen, sommige gekleed in lange zwarte jurk, andere in glittertopjes.

Instagram als werk

Eroglu begon acht jaar geleden met de verkoop van hoofdsjaals vanuit huis en opende daarna haar eigen boetiek in Delft. Dankzij sociale media werd ze zo populair dat ze naar een groter pand in Rotterdam verhuisde. Inmiddels heeft Eroglu haar eigen hoofddoekenlijn, is ze een exclusief verkooppunt van veel Turkse merken, opent ze binnenkort een tweede winkel in Amsterdam en heeft ze 126 duizend volgers op haar Instagramaccount asudemoda.

'Ik zie Instagram als werk. Ik plan mijn foto's in, bewerk ze en schrijf er teksten bij. Mijn volgers kunnen vijf of zes foto's per dag verwachten.' Haar persoonlijke pagina levert veel op: 'Ik ben het bedrijf. Vaak komen mensen naar de winkel die mijn Instagram hebben bekeken en precies die outfit willen, van top tot teen.'

Net als Erdogan krijgt Eroglu kritiek, bijvoorbeeld als ze open pumps draagt en een stuk van haar voet zichtbaar is. Ze verwijdert negatief commentaar en probeert het niet persoonlijk op te vatten. Gelukkig is het overgrote deel van de reacties positief, zegt ze. 'Er is een nieuwe generatie moslima's die dankzij hijabista's een hoofddoek durft te dragen. Ze zien dat wij mooie, succesvolle, hardwerkende vrouwen zijn, en dat de hoofddoek daar niets aan af doet.'