Max Mara.
Max Mara. © Team Peter Stigter.

De opmars van 'het pak' in de vrouwenmode

'Het pak is de little black dress van nu'

Vrouwen zijn de nieuwe mannen, ook in de mode. Terwijl de man zich steeds meer casual kleedt, kiezen vrouwen vaker voor een pak.

'Ik voel me lekkerder in een pak dan in een jurk', zegt Barbara Sloesen terwijl ze met een grote tas onder de arm de nieuwe winkel van Suistudio in Amsterdam verlaat. In haar tas zit een bordeauxrood pak dat passend is gemaakt door een van de coupeuses in de winkel. De 29-jarige actrice is een liefhebber van pakken. Al jaren. Op de rode loper draagt ze ook weleens een jurk, maar ze komt liever in pak. Tijdens de première van de serie Soof, een nieuw begin droeg ze een doublebreasted roze corduroy pak, ook uit de collectie van Suistudio. 'Dat is het leuke aan hun pakken: ze zijn niet saai. Zo'n roze pak is toch supercool?'

Suistudio is een initiatief van Fokke de Jong, de man achter het Nederlandse pakkenbedrijf Suitsupply. Hij heeft wereldwijd al een heleboel winkels met mannenpakken en nu heeft hij zich op de vrouwenpakken gestort. Na de opening van Suistudio-winkels in Shanghai en New York, opende begin december een vestiging in de Amsterdamse Cornelis Schuytstraat, een van de chicste winkelstraten van de stad. Daar hangen vooral veel pakken, aangevuld met een paar bijpassende jassen, truien en overhemden.

De Jong is ervan overtuigd dat er een grote markt is voor pakken voor vrouwen. En dat is niet zo gek: zoveel spelers als er zijn op het gebied van mannenpakken, zo weinig zijn er op het gebied van vrouwenpakken. Nan en Shesuit zijn de belangrijkste twee, maar die zijn erg a-modieus. In jargon heet de markt voor vrouwenpakken een groeisegment. Natuurlijk speelt een door de wol geverfde ondernemer als De Jong - zijn bedrijf was vorig jaar goed voor een omzet van 210 miljoen euro, 30 procent meer dan het jaar daarvoor - daarop in.

'Met Suistudio willen we hetzelfde als met Suitsupply: kleermakerswerk voor een groot publiek bereikbaar maken. We krijgen al jaren honderden mailtjes per week met de vraag waarom er niet zoiets is als Suitsupply voor vrouwen. Een pak is echt niet meer alleen iets voor vrouwen in het bedrijfsleven. Mijn 14-jarige dochter bijvoorbeeld, gaat in onze pakken naar school. Met gympen eronder', zegt De Jong.

Tien jaar geleden had zijn dochter (even afgezien van haar leeftijd op dat moment) het waarschijnlijk niet in haar hoofd gehaald om in een pak naar school te gaan. Toen was een pak nog synoniem voor conservatief en oubollig. Dat het pak een keer terug zou komen als mode-item - het was ook populair in de jaren tachtig en negentig - was te verwachten: alles wat uit is, komt weer in.

Vrouwen kiezen niet voor een pak omdat het moet, maar omdat het kan

Maar het pak van nu is niet te vergelijken met de powersuits van ontwerpers als Helmut Lang en Thierry Mugler, die vrouwen in de jaren tachtig en negentig droegen. Toen waren het echt statements: je liet ermee zien dat je evengoed in staat was als een man om carrière te maken - dat moest toen nog worden benadrukt. Je kunt ook zeggen: in de jaren tachtig en negentig kozen vrouwen voor een afgeleide van mannenkleding omdat ze serieus genomen wilden worden.

Nu kiezen vrouwen niet voor een pak omdat het moet, maar omdat het kan; het pak is als het ware genderneutraal geworden. Zie het als een modieuze uitingsvorm van het emancipatieproces, een subtiele vorm van girlpower. Het beste voorbeeld hiervan zijn de jonge vrouwelijke ontwerpers die het afgelopen jaar met pakken aan de haal zijn gegaan (zie pagina 56). Dat zijn allemaal vrouwen tussen 20 en 30 jaar. Die dragen geen pak omdat ze zich willen laten gelden tegenover mannen of omdat ze hele dagen in vergadering zitten, ze dragen een pak omdat het in de mode is. Want ook op de catwalk, bij merken als Céline, Max Mara, Acne Studios, Lemaire, Gucci, Tom Ford, Stella McCartney en Dries Van Noten zijn de laatste tijd volop pakken te zien; 'Merkel beats Melania', kopte deze krant bijna een jaar geleden al boven een bespreking van de modeshows in Milaan, waarin pakken een belangrijke rol speelden.

Overigens is de opmars opmerkelijk, want in de mannenmode speelt het pak de afgelopen jaren nog maar nauwelijks een rol van betekenis. In de boardroom worden ze heus nog wel gedragen, maar op en rondom de catwalk zijn capuchontruien en joggingbroeken populairder.

'Pakken zijn een heel belangrijk item voor het komende seizoen', bevestigt Tiffany Hsu, inkoper van mytheresa.com - de favoriete webwinkel van veel modeliefhebbers. 'Ik heb vrij veel pakken ingekocht, want ik verwacht dat ze goed verkopen. Veel van onze klanten zijn werkende vrouwen die er representatief uit willen zien. Maar een pak is ook gewoon cool. Wie een blazer en een bijpassende broek wil dragen, is namelijk niet langer aangewezen op een klassiek zwart ensemble. Het kan veel origineler: kijk maar eens naar het roze pak van Gucci.'

De opmars is onderdeel van een bredere trend in de mode, die door The International New York Times 'modest dressing' werd gedoopt. Het is een manier van kleden die haaks staat op de weinig-aan-de-verbeelding-overlatende stijl van de Kardashians. Hoe dat eruitziet? Oversized broeken in plaats van skinny jeans. Hooggesloten overhemden in plaats van strapless tops. Coltruien in plaats van V-hals-truien. Wijde rokken tot op de kuit of zelfs de enkel in plaats van strakke minirokken.

En het pak dus.

'Vrouwen mogen eindelijk zijn wie ze willen zijn, dat brengt een nieuwe manier van kleden met zich mee', zegt trendforecaster Truus Dokter. 'Het dragen van een pak is daarvan het meest sprekende voorbeeld. Het heeft te maken met keuzevrijheid en het durven claimen van je waardigheid. Bij mannen gebeurt hetzelfde, maar die gaan zich juist meer casual kleden. Het duurt nog even voordat het damespak overal is, maar het is net als met de kleur paars: komend najaar kan niemand er nog omheen.'


Pakkans
De tijd is rijp: drie jonge, Nederlandse ontwerpers storten zich op het vrouwenpak.

Studio Alest

Het merk van Amfi-studenten Esther Kroes (23) en Alexandra van Overdijk (28) staat nog in de kinderschoenen. De eerste pakken zijn pas komende zomer verkrijgbaar. Maar de initiatiefnemers zijn al een hele tijd bezig met de ontwikkeling van hun eigen merk. Ze worden financieel gesteund door Stuncroft, een Nederlands/Engelse fabrikant van heren- en damespakken die werkt in opdracht van bekende retailers zoals H&M (denk aan de pakken uit de collectie van Balmain voor H&M). Kroes: 'Ik draag zelf graag pakken. Dus ik weet hoe moeilijk het is om een goed zittend pak te vinden.'

Haar belangrijkste inspiratiebron zijn de pakken uit jaren tachtig, met brede schouders en een slanke taille. 'Dat is een beetje de esthetiek die we voor ogen hebben, maar dan natuurlijk wel zo gestyled dat het modern aanvoelt. Ik weet zeker dat er ruimte is voor nog een damespakkenmerk. Want geen enkel ander kledingstuk past zo goed bij het moderne feminisme als het pak. Dat vrouwen mooi zijn in een jurk, weten we zo langzamerhand wel. Het is tijd om te laten zien dat we net zo mooi zijn in een pak', zegt Kroes.

stuncroft.nl en @studio.alest  (instagram)

Circe The Label

'Het pak is de little black dress van nu. Iedere vrouw zou minstens één pak in haar kast moeten hebben hangen. Want een vrouw in pak is krachtig en onweerstaanbaar tegelijk', zegt Katja Drovossekova (22), die in mei 2017 pakkenmerk Circe The Label lanceerde en die net een bachelor Business Administration heeft afgerond. Drovossekova maakt alleen maar pakken, en die zijn zeker niet saai of mannelijk. Sterker nog, veel van haar pakken hebben opvallende kleuren en printjes. Ze snapt wel dat niet iedere vrouw zit te wachten op een drukke print, maar met dat soort ontwerpen wil ze laten zien hoe eigentijds een pak kan zijn. 'Mijn pakken zijn geen schreeuw om aandacht en ze zijn niet per se bedoeld om autoriteit uit te stralen, zoals de pakken uit de jaren tachtig. Het zijn geen anti-man statements waarmee vrouwen zich willen laten gelden. Het zijn toegankelijke pakken waarmee je alle kanten op kunt. Je kunt ze zowel casual als netjes dragen. Wat dat betreft passen mijn ontwerpen goed bij de manier waarop jonge vrouwen zoals ik naar mode kijken: we maken zelf wel uit wat we dragen.' Vanaf euro 189,99.

circethelabel.com en @circethelabel (instagram)

The Five

Het vooroordeel dat een pak iets is voor conventionele types op hoge hakken wordt door The Five keihard onderuitgehaald. Kijk maar even op Instagramaccount @shop.thefive: allemaal coole jonge vrouwen. Geen hakken maar gympen, geen kantoor maar een bos en eigenwijze combinaties zoals een pak met een jurk. 'Ik snap wel dat pakken momenteel een trend zijn. Een pak heeft een bepaalde status én het is gemakkelijk: met een pak ben je in een keer klaar', zegt Nicoline Huizenga (27), de vrouw achter het merk. Ze heeft, verrassend genoeg, net een studie rechten achter de rug, maar wilde altijd al de mode in.

Ze heeft er lang over gedaan om pakken zonder een ik-ga-naar-mijn-werk-gevoel te ontwerpen. Ongeveer een jaar geleden maakte ze de eerste schetsen. Drie maanden geleden lanceerde ze haar eigen merk. Ze is klein begonnen en gebruikt Instagram om naamsbekendheid te krijgen. 'Ik krijg vooral reacties van jonge meiden uit Amsterdam', zegt Huizenga. Ze heeft een studio in de stad en verkoopt ook online. Haar pakken worden in kleine oplages gemaakt in een atelier in de buurt. Prijzen beginnen bij euro 440.

shopthefive.com en @shop.thefive (instagram)