Zonder man zonder gêne decadent

Ze zou het onmiddellijk kopen als het zou bestaan: een accessoirelijn van 'flitsende tasjes en gadgets' die past bij haar mobiele Bosch-telefoon van chroom met blauwe display....

Schavemaker voldoet volgens verschillende onderzoekers aan het type consument waarop bedrijven zich de komende jaren moeten richten. De zelfbewuste en alleenstaande vrouw die veel geld kan spenderen en bereid is voor luxe en gemak te betalen. De vrouwelijke single heeft aan het begin van de 21ste eeuw net zoveel invloed op de consumptiemarkt als de yup in de jaren tachtig, zo concludeert het Amerikaanse onderzoeksbureau The Intelligence Factory in een wereldwijd onderzoek naar the Single Female Consumer.

Volgens dat onderzoek geven alleenstaande vrouwen meer geld uit dan hun mannelijke evenknie of vrouwen met partner. Ze profiteren van de hoogconjunctuur: kopen huizen en auto's - net als mannen en stellen. De nieuwe big spender gaat vaak uit, op reis en koopt veel kleren en cosmetica.

Alleenstaande mannen zijn eerder geneigd te sparen en te beleggen. De vrouw met partner moet dikwijls haar uitgaven verantwoorden en samen sparen. De alleenstaande vrouw kan zichzelf ongegeneerd verwennen. Schavemaker: 'Ik hoef me nooit te beheersen.'

Deze 'nieuwe doelgroep' trekt de aandacht omdat het aantal vrijgezelle hoogopgeleide vrouwen toeneemt. Vrouwen hebben betere carrièreperspectieven, trouwen (in Noordwest-Europa) gemiddeld niet voor hun dertigste of kiezen ervoor helemaal niet te trouwen. Volgens onderzoeksbureau Interview/NSS telde Nederland in 1999 ongeveer 208 duizend hoogopgeleide, alleenstaande vrouwen tot veertig jaar.

Bedrijven die traditioneel vooral de man bedienen, promoten hun waar vaker bij vrouwen. En langzaam groeit het aantal advertenties van auto's, computers, e-business en gsm's in vrouwenbladen.

De tijdschriften merken dat autofabrikanten zich realiseren dat vrouwen niet alleen in auto's rijden, maar die ook zelf kopen. In Opzij stonden in de jaren tachtig al auto-advertenties, zegt hoofdredacteur Cisca Dresselhuys, maar dat waren vooral 'boodschappenwagens als de Opel Corsa'. Sinds een paar jaar worden ook de grotere bolides aangeprezen zoals de sportwagen MG F. In verschillende vrouwenbladen wordt geschreven over autotests en in Engeland werd vorig jaar het damesblad Your Car opgericht.

'De nieuwste technische snufjes zijn ook niet meer voorbehouden aan mannen', zegt Esther van Riessen van Blvd. Zo behandelt het blad (voor de jonge, stoere vrouw) de MP3 Phone en het afluisterapparaatje cyber spy. Het volgende nummer staat geheel in het teken van luxe en decadentie.

Sinds een half jaar richten ook adverteerders op internet zich op de goedverdienende vrouw, zegt Reineke Reitsma, analist van Forrester Research, met 'luxegoederen en high-brow advertenties'. Volgens een peiling in juli van Interview/NSS is 40 procent van de internetgebruikers vrouw. Naar verwachting vormen vrouwen over enkele jaren zelfs de meerderheid, net als nu in de VS.

Hoewel in Amerika volgens onderzoek van PeopleSupport 63 procent van de online-shoppers vrouw is, jagen de Nederlandse dames nog niet massaal op koopjes via internet. Het assortiment is te klein, bestellingen laten te lang op zich wachten en er is schroom met creditcards te betalen. Maar het zal niet lang meer duren, voorspelt Reitsma.

ELLE-redactrice Ilonka Leenheer (34) - 'ik behoor tot de categorie single vrouwen die de economie een flinke boost geeft' - wil de spaarzame vrije tijd die ze heeft zo plezierig mogelijk invullen. Daarom is ze voorstander van de 'bezorgeconomie'. Ze maakt nu regelmatig gebruik van pizza- en sushi-lijn, maar als het aanbod voor online-shoppen groter wordt, is ze zo overstag. 'Ik kan me wel iets leukers voorstellen dan tien zakken kattenkorrels de trap op slepen. Als het bezorgd kan worden, wil ik daarvoor wel betalen. Een tientje? Soit.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden