Zoenende wormen op cd-rom

Voor de computerfreak is het een koud kunstje. Die 'laadt' gewoon van Internet een programmaatje waar kinderen mee kunnen spelen....

Dat is een schier onoplosbaar probleem; de meeste verkopers houden hun waren angstvallig verborgen. Alles zit verpakt in een mooie doos met cellofaan. De klant die vraagt of hij het mag proberen, wordt bekeken alsof hij om een emmertje stront heeft gevraagd. De enige manier om die arrogantie te doorbreken, is een koopstaking tegen alles wat in de winkel niet besnuffeld kan worden.

Vtech, een bedrijf dat in Nederland met succes kindercomputers verkoopt, verkoopt sinds kort ook enkele interactieve spelletjes voor de cd-rom. De firma is een van de weinige computerverkopers die vinden dat de klant de producten eerst moet proberen voor hij tot aanschaf kan overgaan. In alle grote speelgoedketens staan computers waar kinderen, en ouders, mee kunnen spelen. Maar hoe test de klant in een winkel de cd-rom?

De firma heeft een slimme oplossing. Voor tien gulden is in de grote speelgoedwinkels een cd-rom te koop met een selectie uit de spelletjes. Wie het, na thuis te hebben gespeeld, niets vindt, kan de schijf weer inleveren en krijgt zijn geld terug. Wie enthousiast raakt, kan het tientje in mindering brengen op de tachtig gulden die moet worden afgerekend bij de aankoop van een spel.

De spelers van de Volkskrant zijn onder de indruk. Zelfs de doorgewinterde computergebruikers zijn vol lof over de leuke animaties, de heldere stemmen en het levensechte geluid. Als er een bal door het beeld rolt, klinkt het bekende geplonk en kijkt de gebruiker bijna onder zijn stoel om te controleren of er iets voorbijkomt.

Er zijn drie spellen, voor kinderen van vier tot acht jaar: het alfabet, cijfers en kleuren, en vormen. De leeftijdsgrenzen zijn wat ruim. Voor een vierjarige zijn ze wat hoog gegrepen en een achtjarige raakt al snel verveeld.

De spelletjes worden begeleid door twee kindvriendelijke wezentjes. Leon de Kameleon die - als de muis erom vraagt - uitleg geeft, en Evert de Kever die de gebruiker als gids door het programma loodst. Een volwassen speler raakt na enige tijd licht geïrriteerd door de heldere, superenthousiaste stemmen, maar de kleine gebruiker heeft geen last van zulke gevoelens. Die houdt van herhaling. De makers zijn erin geslaagd zonder gebruik van geschreven tekst een reeks spelletjes te maken die iedereen snapt.

Het spel begint op de zolder van de twee beesten. Daar staan op wat stoffige planken tal van interessante spullen. Wie met de muis een van de rommeltjes aanklikt, belandt in een spelletje. Zoals bijvoorbeeld 'het cijfer zoek spel' (uit Cijfers). In een aantrekkelijk plaatje van een speeltuin zijn allerlei cijfers verstopt. De steunen van de schommel verbergen de 8 en de 2. Twee wormen op de voorgrond verbeelden de 17.

Voor het spel verschijnt een cijfer in de rechteronderhoek. Een van de helpers herhaalt het. De speler moet, met de muis, hetzelfde cijfer in het plaatje aanwijzen. Wie het goed doet, krijgt een grappige beloning. De wormen bijvoorbeeld, zoenen elkaar. Of er vliegt een kikker langs, er spuit een zandfontein omhoog of er rent een blaffende hond achter een blazende kat aan. De opdrachten zijn niet altijd eenvoudig. Twee volwassen spelers missen de 3 en de 4. Leon helpt ze.

Als de speler het goed doet, volgt een grafische beloning. Na een fout zegt een van de mannetjes iets opbeurends, na de tweede fout geeft een van beiden een aanwijzing en na de derde fout geven ze het goede antwoord. De mannetjes leggen nooit iets uit. In de speeltuin geeft dat niet, maar als de kleine speler met twee stapels dozen moet gaan optellen en aftrekken, is het jammer dat Leon het principe niet uitlegt. Dat wil Vtech zo. Ze maken spelletjes en zijn geen interactieve onderwijzers. Omstanders moeten het echte leerwerk voor hun verantwoording nemen, daar is de computer niet voor.

Wie van spelletje wil wisselen, klikt de Kever aan. Die toont zijn schatkaart met nieuwe uitdagingen. Voor de volgzame gebruiker doet hij een suggestie, de waaghals kan zelf kiezen. Daar bemoeien de beesten zich niet mee. In de schortzak van Leon zit een opgerold papier. Wie dat aanklikt, ziet hoe zijn eigen diploma zich ontrolt. Met behulp van leuke tekeningetjes ziet het kind welke vaardigheden het al onder de knie heeft. Met een druk op de knop kan het diploma worden geprint.

De meeste kleine gebruikers zullen zeker geboeid raken door de leuke tekeningen, de grappige liedjes en alle kleine - soms een tikje flauwe - grollen. Als het een beetje meezit, leren ze er ook nog iets van. Bijvoorbeeld in het 'drieletterspel', waarbij ze door een letter te veranderen steeds een nieuw woord kunnen maken. Elke keer als het lukt, worden ze beloond met een kleine tekenfilm.

Enige geruststelling voor de computer-analfabeet: het installeren van het programma is uitvoerbaar. Wij hebben het door een van de onhandigste redactrices laten doen. Zij zat weliswaar met het zweet in haar handen, maar het is gelukt, zonder al te veel gevloek en getier. Ze is er zelfs in geslaagd, in de ouderafdeling van het programma, de volumeknop te bedienen. Dat is een onontbeerlijk attribuut bij elk kinderspel. Als de computer onophoudelijk luid staat te kakelen, heeft de ouder nog geen rust. Mocht u nóg onhandiger zijn, Vtech heeft een telefonische helpdesk.

Een nadeeltje: de programma's doen het alleen op een machine met minimaal 8 Mb geheugen.

Xandra van Gelder

Broer Scholtens

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.