Zeventigjarige begint proefproces tegen keuring voor verlenging rijbewijs; 'Ik ben niet opeens seniel geworden'

R. Ides uit Almere mankeert niks, maar nu hij zeventig is geworden, moet hij zich medisch laten keuren om zijn rijbewijs op 1 september te kunnen verlengen....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Ides wordt gesteund door de bond voor vijftigplussers ANBO en de Stichting Ombudsman. Onderwerp van strijd is de uit 1994 stammende wettelijke regeling die iedere zeventigjarige automobilist verplicht zich om de vijf jaar medisch te laten keuren om voor verlenging van het rijbewijs in aanmerking te komen.

De ouderenbond ANBO en de ombudsman menen dat er sprake is van leeftijdsdiscriminatie en hopen dat de kantonrechter een einde maakt aan de oneerlijke situatie.

Op zichzelf vinden de organisaties de medische keuring een goed instrument om de verkeersveiligheid te verhogen. F. van der Aa van de ANBO: 'Maar die willekeurige leeftijdsgrens is onzinnig; er is geen enkel bewijs dat ouderen slechter rijden dan andere weggebruikers. Jongeren veroorzaken meer ongelukken.'

De procespartijen hebben de medici aan hun zijde. Volgens de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) beschouwen de meeste artsen de keuringseis als rigide en arbitrair.

'Voor veel bejaarden is de keuring volstrekt onnodig, terwijl een onderzoek bij sommige jongere bestuurders raadzaam zou zijn', aldus een woordvoerder. De vereniging ziet meer in een signaleringssysteem: de huisarts zou iedere automobilist met gezondheidsproblemen nader moeten onderzoeken op zijn geschiktheid een auto te besturen.

Ides gaat ieder jaar voor controle naar de internist. 'Als ik iets zou mankeren, zou hij me dat wel hebben gemeld.' De bejaarde bestuurder legt jaarlijks gemiddeld twaalfduizend kilometer af en vindt dat hij prima zelf kan beoordelen of hij in staat is een auto te besturen. 'Ik ben niet van de ene op de andere dag seniel geworden.'

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat laat zich niet uit over individuele gevallen. J. Morgenstern: 'Maar ieder mens takelt vanaf zijn 25ste af. Die grens is weliswaar arbitrair, maar rond het zeventigste levensjaar begint bij velen de achteruitgang manifest te worden.'

Het gros van de mensen heeft de achteruitgang van het eigen lichaam slecht in de gaten, aldus Morgenstern. 'Ze passen hun gedrag onbewust aan hun gebreken aan.' Het kan volgens hem niet zo zijn dat iemand op zijn achttiende zijn rijbewijs haalt en ongekeurd doorrijdt tot zijn tachtigste. 'Als iemand dan blind wordt, zou je dat alleen kunnen zien als hij zijn stok uit het raam steekt.'

Uit cijfers van de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) blijkt dat vorig jaar 114 duizend bestuurders van zeventig jaar en ouder medisch zijn gekeurd, van wie er twintigduizend naar een specialist zijn doorgestuurd.

Bijna 3400 bestuurders werden afgekeurd of stopten uit zichzelf met rijden. Dat bewijst volgens H. Fontijn van het CBR het nut van de keuring. Hij denkt dat de meeste ouderen niet goed genoeg meer kunnen zien om aan het verkeer deel te nemen.

Volgens Ides geldt dat niet voor hem. Mocht de rechter op 25 augustus de gemeente Almere in het gelijk stellen, dan gaat hij zeker in hoger beroep. 'Ik ben ook voor veilig verkeer. In 46 jaar heb ik nooit een ongeluk veroorzaakt. Ik heb dertig jaar geleden mijn enige boete gekregen. Voor fout parkeren.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden