Column Aaf Brandt Corstius

Zelf vind ik een schaal met twintig citroenen een teken van gekte

Het was weer eens bijna maar toch net niet zo ver: we wilden een nieuw huis kopen en ons huis verkopen. Of toch niet. Of toch wel. Misschien gingen we een bod doen. Of toch niet. Of toch wel.

In Amsterdam is een huis binnen de tijd dat je ‘of toch niet of toch wel’ hebt gezegd, allang verkocht aan een ander. Dat blijft onhandig, want ik ben iemand die zeker een miljard keer ‘of toch niet of toch wel’ moet zeggen om tot een beslissing te komen.

Maar goed, in de vele paniekerige uurtjes van oftochnietoftochwel een ander huis kopen en ons huis verkopen, bekeek ik alvast YouTube-filmpjes over het fenomeen home staging. Je moet jezelf toch ergens mee afleiden.

Home staging is een kunst, of kunde, uit Amerika, die hier ook opkomt. Het betekent: huisstyling speciaal voor de verkoop. Het is de iets geavanceerdere versie van het aloude ‘je moet gewoon een lekker geurende appeltaart in de oven zetten als mensen je huis komen bezichtigen’.

In de meest vergaande vorm, las ik, koopt een professionele home stager gloednieuwe meubels voor jouw te verkopen huis – in de kleuren beige, wit en taupe, want je hele huis moet voor de ultieme verkoopkans uit die kleuren opgetrokken zijn. Vervolgens vertrek jij met je stinkende katten wekenlang naar een ver oord, zodat er non-stop bezichtigd kan worden. De professionele home stager gaat tijdelijk in jouw huis wonen, zodat hij (of, denk ik, zij) na elke bezichtiging de hele beige boel weer glad kan trekken.

Leuk, maar ik was meer op zoek naar budgettips. Hoe style je je huis middels een nieuw dekbedovertrek zo dat de vraagprijs met twee ton omhoog kan – zo’n tip. Die zocht ik.

Hagelwitte handdoeken schijnen enorm veel te doen. Als je die in een rolletje in je badkamer tentoonstelt, trekken huizenkopers onmiddellijk hun portemonnee. Een andere home stager vertelde dat zij in elk te verkopen huis een schaal vol verse citroenen neerzette. Volgens haar werkte dat als een trein, misschien omdat het wat kleur gaf in een zee van beige meubels en muren.

Dit leek mij goed te doen. Zelf zou ik hebben gekozen voor sinaasappels, want ik vind een schaal met twintig citroenen een teken van gekte. Maar een professionele home stager weet het vast beter.

Een tip die volstrekt logisch was, maar vervelender om uit te voeren, was om alles schoon te maken. Maar echt brandschoon. Maar echt brand-, brand-, brándschoon. ‘Alsof er nog nooit een levend iemand in je huis geweest is’, stond er op de huizensite ernstig bij.

Dat is wat mensen willen. Een volledig beige huis waar nog nooit een levend wezen geweest is, maar waar op de een of andere manier toch twintig citroenen beland zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden